Woensdag 26/01/2022

Vooral jongeren en senioren bellen meer

'Jongeren bezwijken onder druk van school en leeftijdgenoten'

Tienduizend oproepen Zelfmoordlijn in een jaar

De Zelfmoordlijn van het Centrum ter Preventie van Zelfmoord (CPZ) heeft vorig jaar 10.655 oproepen gekregen. Dat is een stijging met bijna 85 procent tegenover 2001. Vooral jongeren en senioren bellen vaker naar de hulptelefoon.

Brussel

Eigen berichtgeving

Thea Swierstra

Het is voor het eerst sinds de oprichting van de Zelfmoordlijn in 1979 dat het centrum meer dan 10.000 oproepen in een jaar te verwerken kreeg. Ten opzichte van 2004 is er eveneens een forse stijging te zien van 28 procent. Een verklaring is volgens onderzoeksmedewerker Alexandre Reynders dat de Zelfmoordlijn steeds bekender wordt. Daarnaast blijken sensibiliseringsacties personen met zelfmoordgedachten over de streep te halen te telefoneren.

Opvallend is dat jongeren en senioren steeds vaker telefoneren met de Zelfmoordlijn. Inmiddels is zowat een op de drie oproepers jonger dan 31. Het aantal zestigplussers heeft een aandeel van 12,3 procent, terwijl dat in 2002 nog 2,2 procent was. Beide leeftijdscategorieën vormen uitgesproken risicogroepen die steeds beter bereikt worden. Bij jongeren gaat het meestal om zelfmoordpogingen- en gedachten. Reden is de toenemende druk die op hun schouders rust. Reynders: "De verwachtingen op school en van jongeren rondom hen komen steeds hoger te liggen. Een laag zelfbeeld in combinatie met een perfectionistische instelling kan daar negatief aan bijdragen."

In tegenstelling tot jongeren zetten senioren met zelfmoordplannen hun doodswens vaak ook door. Mannen boven de 75 jaar plegen door de bank genomen drie keer meer zelfmoord dan het gemiddelde. Volgens Reynders heeft dat te maken met het verouderingsproces. "In deze leeftijdscategorie zitten heel wat mensen die dierbaren verloren hebben. Daar komt nog bij dat ze almaar meer dingen steeds minder goed kunnen."

De beller is in zes op de tien gevallen vrouw, veertig jaar en alleenstaand. Gescheiden en ongehuwde oproepers hebben vaak ook verder gevorderde zelfmoordplannen dan bellers die getrouwd zijn. Bijna 80 procent van de personen die voor zichzelf telefoneren geeft aan zelfmoordgedachten te hebben. Bij gedachten alleen blijft het echter meestal niet. Zo hebben vier op de tien bellers al een poging ondernomen zich van het leven te benemen. Bij degenen die bellen voor een ander blijkt dat die 'derde' in 97 procent van de gevallen suïcidaal is. Vier op de tien van deze derden heeft minder dan een week voorafgaand aan het gesprek nog een zelfmoordpoging ondernomen.

De kwesties die leiden tot zelfmoordgedachten zijn legio. De meeste bellers kampen met psychiatrische problemen (41,1 pct), maar ook eenzaamheid (39,6) en relatieproblemen (32,2) zijn belangrijke factoren. Daarnaast geeft 15,5 procent aan moeilijkheden te hebben met de ouders en 12,7 procent kampt met financiële zorgen.

De helft van de oproepers zoekt steun bij professionelen, familie of vrienden. Toch blijkt dat maar liefst 45 procent niet op hulp of begrip mag rekenen. Een pijnlijke vaststelling, aldus Reynders. "Een luisterend oor vinden werkt juist zeer preventief."

Zelfmoordlijn: 02/649.95.55.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234