Woensdag 02/12/2020

Economie

Voor webwinkels is het al Kerstmis: cadeaus kopen gebeurt meer dan ooit online

Beeld ANP

Wereldwijd blijven mensen binnen, maar de eindejaarsperiode komt er wel aan. Dat betekent dat sinterklaasshopping, Black Friday en waarschijnlijk ook kerstcadeaus grotendeels op internet gekozen worden. Zo zou Amazon weleens het eerste bedrijf ooit kunnen worden dat 100 miljard dollar in één kwartaal binnenrijft.

De laatste maanden van het jaar is voor veel winkels de periode die hun hele jaar maakt of kraakt. Nu al staat vast dat het dat tweede zal zijn. In ons land blijven winkels bijna zeker gesloten tot midden december, en ook elders wordt shoppen voor het plezier ingeperkt of sterk afgeraden.

Het is koren op de molen van bedrijven in de onlineverkoop. Jaar na jaar claimen ze een groter deel van de koek, en de coronacrisis geeft hen nog een duw in de rug. Bpost haalt sinds de eerste lockdown meer winst uit pakjes leveren dan uit brieven. Nu België een tweede lockdown uitzweet zal die trend niet snel keren. Meer nog, de combinatie met de eindejaarsperiode betekent dat er eind december opnieuw records zullen sneuvelen.

“Het zal al effect hebben op de koopjes rond 6 december”, zei Bpost-CEO Jean-Paul Van Avermaet deze week. “Pakjes voor kinderen kunnen mensen niet uitstellen, dus kopen ze online.”

Meer dan 100 miljard

Op het internationale toneel staat Amazon voor een doorbraak, voor zover de ‘alleswinkel’ nog niet dominant genoeg was. Na Apple en Microsoft is het nu al het derde meest waardevolle bedrijf ter wereld. Het maakte van oprichter Jeff Bezos de rijkste man ter wereld.

“Dit wordt een ongekend eindejaarsseizoen”, aldus Bezos toen hij de recordcijfers voor deze zomer mocht voorstellen. Amazon viert binnenkort ‘prime day’ en begint alvast extra vroeg promotie te maken voor Black Friday, de Amerikaanse koopjesdag op 27 november die ook naar Europa is overgewaaid.

Amazon-CEO Jeff Bezos heeft alle reden om te lachen.Beeld REUTERS

De reus van de onlineverkoop durft voor de laatste drie maanden van dit jaar een omzet tussen 112 tot 121 miljard dollar te voorspellen. Het bedrijf heeft de gewoonte om de lat hoog te leggen en er daarna vér boven te springen. Tijdens de lente zou er zogezegd 75 à 81 miljard binnenrollen, maar het sloeg die prognose aan diggelen met een omzet van 88,9 miljard.

Bol.com

Dichter bij huis kan de Nederlandse alleswinkel Bol.com zijn geluk ook niet op. In Europa lag de omzet bijna tweederde hoger dan vorig jaar tijdens de zomer.

Het bedrijf maakt er werk van om capaciteit voor onlineverkoop met de helft op te trekken tegen eind volgend jaar. Zelfs als corona bezworen raakt verwacht immers niemand dat onlineshoppen nog terugvalt naar het niveau van voor de crisis.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234