Vrijdag 03/04/2020

VOOR U GETEST

Wie de files wil omzeilen, kan dezer dagen een beroep doen op de leenfietsen in Antwerpen, Brussel of aan de NMBS-stations. De Morgen kroop op de fiets en zigzagde door het drukke verkeer.

De pionier

Als eerste echte deelfietsensysteem in België ondergaat Villo! onvermijdelijk de wet van de remmende voorsprong. De grijs-gele fiets trapt een flink stuk zwaarder (22kg!) en zijn logge frame oogt toch wat minder hip dan de Antwerpse Velo's. Toch moet Villo zeker niet onderdoen. Met zeven versnellingen overbrug je makkelijk de hoogteverschillen in de stad. Wel schudde de tweewieler zowat uit elkaar toen wij ons op de alomtegenwoordige kasseien in Brussel waagden.

Villo is duidelijk de goedkoopste leenfiets, althans voor wie hem slechts één dag nodig heeft. Een ticket kost amper 1,6 euro. Dat kun je ter plaatse bestellen en betalen. In tegenstelling tot Antwerpen kun je dat met een gewone bankkaart en zonder een beroep te doen op internet of een betalende telefoonlijn.

Belangrijk nadeel: wie zijn fiets wil achterlaten in de benedenstad, moet hopen dat daar nog een plaatsje vrij is. Andersom zijn de beschikbare exemplaren in de bovenstad soms dun gezaaid.

Hip en efficiënt, maar geen slot

Met amper één jaar op de teller oogt de rode Velo van ClearChannel een pak hipper dan zijn Brusselse tegenhanger. Met het Harleystuur en dikke banden lijkt de fiets nogal robuust, maar dat gaat niet ten koste van de wendbaarheid: de Velo is lichter en gaat sneller vooruit dan de Brusselse Villo. Toeval of niet, maar tijdens onze test pruttelen de versnellingen toch wat tegen. Kreunt de Velo misschien onder het eigen succes?

Ondanks het knappe design had het rijcomfort, zeker voor kleinere fietsers, nog iets beter gekund. De afstand tussen het stuur en je zadel is groot, waardoor je nogal voorovergebogen zit. Bovendien is het zadel redelijk hard. Groot pluspunt is dan weer de handige drager vooraan waarin je makkelijk je spullen kunt wegstoppen. Wie de fiets gebruikt om naar de winkel te gaan, moet wel opletten: in tegenstelling tot zijn collega's heeft de Velo geen slot, waardoor je de fiets enkel kunt achterlaten in een Velostation.

Toen wij onze fiets wilden terugplaatsten op de Keyzerlei, was daar nog maar één plaatsje vrij. Een dag- of weekpas koop je via het internet op de smartphone of via een betalend nummer.

Op zoek naar succes

Een goed onderhouden damesfiets, stevig slot, comfortabel zadel en handige versnellingen. Afgezien van de wat ons betreft iets minder geslaagde kleurencombinatie (oranje-blauw) heeft de leenfiets van de NMBS Holding alles in huis voor succes. Alleen jammer dat we meteen een jaarabonnement moeten kopen - wat alleen via het internet mogelijk is - en onze fiets tijdens de kantooruren moeten uitlenen. Allicht is dat de reden waarom de meeste Blue-Bikes een jaar na de lancering nog steeds in de stalling staan.

"De Blue-Bike staat haaks op de filosofie van de deelfiets. Hij voldoet niet aan een cruciale voorwaarde: de onmiddelijke beschikbaarheid", zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond. De Blue-Bikes zijn niet alleen minder gebruiksvriendelijk, maar ook minder goedkoop dan Velo of Villo. Wie er tot voor kort een wilde huren, moest een jaarabonnement van 32 euro aanschaffen en per uitleenbeurt 3,5 euro betalen. Gelukkig hebben ze dat bij de Holding begrepen. De prijs voor een abonnement werd verlaagd tot 10 euro en vandaag lanceert men de 24/24 uur-sleutelautomaten.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234