Zaterdag 23/01/2021

Voor levenskwaliteit moet je in de wasserij zijn

Branche gooit het over een andere boeg om stagnatie te bestrijden

Wasserijen gaan zich op meer toeleggen dan alleen op het wegwerken van vlekken. Ze verkopen voortaan ook vrije tijd en levenskwaliteit.

Sterrebeek

Ruben Mooijman

Een jaar of vier geleden kampte wasserij Euronet in Sterrebeek met een stagnerende omzet. De zaken gingen niet goed. Jarenlang had het bedrijf de omgeving afgereden om vuile was op te halen. Maar bij steeds meer huizen belde Euronet tevergeefs aan. "Tweeverdieners", zegt zaakvoerder Pascal Gillain vast. "Die zijn overdag niet thuis."

Gillain, de derde generatie in het familiebedrijf, besloot dat er iets moest gebeuren. Hij schakelde zelfstandigen in om in ruil voor een commissie inzameldepots te gaan uitbaten. Momenteel zijn er al twaalf van die depots in de omgeving. De nieuwe strategie wierp vruchten af: de omzet is gestegen, het aantal personeelsleden gegroeid.

Logisch dat Euronet gisteren door de Federatie van Belgische Textielverzorging werd gekozen als voorbeeld van de nieuwe aanpak die wasserijen moeten kiezen, willen ze overleven. Jarenlang heeft de sector gekwakkeld: het aantal personeelsleden zakte van 18.000 in 1973 naar 8.660 nu. De opkomst van de wasmachine en droogkast, die nu in bijna elk huishouden te vinden zijn, leek de wasserijen langzaam maar zeker klein te krijgen. Het aantal bedrijven is in vijf jaar tijd met een kwart verminderd en veel kleine wasserijen staan te koop.

Om de malaise een halt toe te roepen, heeft de branche onlangs besloten het over een andere boeg te gooien. Deze hectische tijden waarin iedereen het druk heeft en quality time een kostbaar goed is, vragen om een dienstverlening die drukbezette gezinnen huishoudelijk werk uit handen kan nemen. Wassen dus, maar vooral strijken. "Dat kent een enorme opgang", bevestigt Dirk Van Meirhaeghe, die zich binnen de federatie met marketing bezighoudt en zelf een wasserij heeft in het Gentse. "Het is echt een nieuwe markt die we aangeboord hebben. Klanten die zelf wassen, maar de strijk bij ons laten doen." Van Meirhaeghe heeft nu twee voltijds strijksters in dienst en hoopt volgend jaar naar vijf te gaan. "Dan zal strijken goed zijn voor een paar miljoen omzet."

De wasserijen moeten ook inspelen op maatschappelijke tendensen zoals de opkomst van eenpersoonshuishoudens. "Gescheiden mannen bijvoorbeeld", zegt Van Meirhaeghe. "Van sommigen kunnen we precies hun amoureuze escapades volgen. Als ze een vriendin hebben, zien we ze niet. Als het uit is, komen ze weer langs." Ook de moderne, carrièrevrouw is een dankbare doelgroep voor Van Meirhaeghe en zijn collega's. Wie een druk professioneel leven combineert met een gezin, houdt weinig vrije tijd over. "Dan kan de wasserij een uitkomst zijn. Vandaar dat we zeggen: we verkopen vrije tijd en levenskwaliteit", zegt Van Meirhaeghe.

De nieuwste trend in dat opzicht is de actieve medewerking van werkgevers. Je levert het vuile wasgoed in bij de werkgever en krijgt het een paar dagen later gewassen en gestreken weer terug. Ook Euronet heeft zich op die markt gestort. Gillain benaderde drie grote bedrijven met een voorstel, en had meteen beet. Sinds een week doet het de was en strijk voor zestig werknemers van Ernst & Young in Sint-Lambrechts-Woluwe. Als het project succes heeft, zullen ook de andere 340 werknemers eraan kunnen deelnemen.

Het nieuwe elan in de wasserijsector wordt kracht bijgezet met een promotieactie. Een bon uit Feeling, Flair of Libelle geeft recht op een korting van honderd frank bij besteding van minstens driehonderd frank. Van Meirhaeghe: "Uit onderzoek blijkt dat 57 procent van de Belgische bevolking ons eigenlijk niet kent. Als we die allemaal kunnen laten kennismaken met onze diensten, is de winst enorm."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234