Maandag 06/12/2021

'Voor hetzelfde geld was het zó fout gelopen met mijn carrière'

'Een croonershow met Jan 'de Joerie' Van Looveren, een sketchprogramma op vtm en een musical. Ik leek wel bezig met een spelletje: hoe help ik mijn carrière in één jaar naar de knoppen?' Jonas Van Geel (26) had geluk. Roulez roulez!, Tegen de sterren op en Spamalot scoorden en zijn ster rees. Nu gaat hij samen met Dimitri Leue in première met DODO klein en DODO groot in jeugdtheater HETPALEIS.

Zijn Erik Van Looy was hilarisch, zijn Caroline Gennez pijnlijk accuraat. Sinds Tegen de sterren op kent iedereen Jonas Van Geel, de imitator. Maar bovenal is hij acteur, eeuwige speelvogel, vrolijk huppelend van tv-serie naar musical, naar theater. Vanaf vandaag staat hij op het podium van HETPALEIS, met DODO klein en DODO groot. De eerste voorstelling maakte en speelt hij samen met Dimitri Leue. In de tweede, geregisseerd door Leue, acteert hij samen met goed volk als Frank Focketyn en Nico Sturm. DODO klein, voor kinderen vanaf acht jaar, vertelt het tragische verhaal van de uitgestorven vogel vanuit het standpunt van de dodo. DODO groot, voor (jong)volwassenen, vanuit het standpunt van de mens. "DODO klein is een verhaal van hoop en vriendschap", vertelt Van Geel. "In DODO groot is alle hoop weg en worden kwesties als goed versus kwaad aangekaart. Biodiversiteit is de kapstok, maar dat is ook een metafoor voor meer. Het gaat ook over een kant moeten kiezen, en in die zin misschien zelfs over wat er in ons land aan het gebeuren is."

Het is de tweede keer dat je samenwerkt met Dimitri Leue. Smaakte de ecologische voorstelling Tegen de lamp naar meer?

Van Geel: "De tournee van Tegen de lamp was heftig. We gingen de baan op met een koolzaadoliebus, moesten voor elke voorstelling twee uur fietsen om de batterij op te laden en erna nog een halfuur. Twee maanden lang hebben Dimi en ik zo bijzonder veel tijd met elkaar doorgebracht en hebben we elkaar echt leren kennen. Weet je wat het is met Dimi? In se is hij een gemakkelijke mens. Hij weet wel wat hij wil, maar hij staat voor veel dingen open. Als hij belooft iets samen te maken, dan maak je het ook samen. Hij heeft geen groot ego."

Wil jeugdtheater niet altijd de boodschap 'theater is tof!' meegeven?

"Ik voel niet de noodzaak om jonge mensen van het nut van theater te overtuigen. Ik wil ze alleen maar overtuigen van een verhaal, van een moment op een podium. Voor mij is dat ook het enige waarover jeugdtheater zou mogen gaan. Ik vind dat theater een belangrijke functie heeft in deze maatschappij, maar als iemand dat niet vindt, is dat voor mij oké. Daarom hou ik eigenlijk ook niet zo van schoolvoorstellingen. Die gaan vaak meer over 'zijn ze stil?', dan over het verhaal dat je wilt vertellen."

Binnenkort ben je te zien in het tweede seizoen van Tegen de sterren op, de Eénsitcom Kiekens, de vtm-fictiereeks De zonen van Van As en de Eénserie Rang 1. Schrikt die alomtegenwoordigheid op tv je niet af?

"Ik ben daar niet mee bezig. Als acteur heb je er nu eenmaal geen controle over wanneer iets wordt uitgezonden. Neem Kiekens. Die reeks is twee jaar geleden al opgenomen. Ik probeer gewoon op de juiste projecten 'ja' te zeggen. Het voorbije jaar is dat één grote gok geweest. Een croonershow met Jan 'de Joerie' Van Looveren, een sketchprogramma op vtm en een musical. Voor mijn theatervrienden leek het alsof ik bezig was met een spelletje: hoe help ik mijn carrière in één jaar naar de knoppen? (lacht) Maar ik heb gedaan wat ik wilde doen en heb een fantastisch jaar achter de rug. Ik heb fijne mensen ontmoet en tegen alle verwachtingen in waren die projecten nog succesvol ook. Zowat iedereen stond klaar om Tegen de sterren op af te schieten, maar moest constateren dat het werkte. Hetzelfde bij Spamalot. Ik wil maar zeggen: het kon zó fout gelopen zijn met mijn carrière."

Leven er in het theatermilieu dan nog zoveel vooroordelen?

"Niet alleen in het theatermilieu. Ik merkte gewoon dat telkens als ik aankondigde in een musical te gaan spelen, de eerste reactie was: 'Een musical? Zou je dat wel doen?' Tot ze hoorden dat Stany Crets regisseerde. Dan was het goed. (lacht) Ik probeer altijd met mensen te werken met wie ik iets heb: Dimi, Stany, Jan en Marc Maillard van Theater Froe Froe. Als zij mij vragen, is de kans groot dat ik 'ja' zeg. Ik vertrouw op hun oordeel. Niet dat ik hen blindelings zou volgen. Als Stany morgen beslist om een klassieke musical te regisseren, doe ik niet mee. Maar als hij me vraagt voor De producers, zoals nu is gebeurd, hoef ik daar niet lang over na te denken."

Was alleen maar theater niet genoeg voor jou?

"Ik moet toegeven dat ik het wat gezien had met het systeem. Samen de tekst lezen, na een paar weken de vloer op voor repetities, première en op tournee. Als je dan meespeelt in een stuk waarvan je de tekst bij nader inzien toch niet zo geweldig vindt, dan begin je al snel af te tellen. Nog dertig voorstellingen te gaan! Hoor mij, ik ben ocharme vijf jaar bezig. (lacht) Het is gewoon leuk om te kunnen afwisselen, ook voor de camera te staan of mee te doen in een musical als Spamalot. In korte tijd knallen: ik heb dat af en toe nodig."

Je hebt de theateropleiding van Dora van der Groen gevolgd. Dat was een heftige periode.

"In het tweede jaar begonnen de docenten plots aan me te twijfelen en gaven ze commentaar als: 'Je bent te gelukkig.' Ik vond het allemaal te leuk, er was te weinig drama. En dan ben je achttien en ga je op café tot 6 uur en denk je, onwennig op je barkruk: 'Misschien is dit het drama?' Maar na twee weken met een gigantische kater te hebben rondgelopen, ga je al snel denken: 'Als dat het is, laat maar.'

"Nu, ik heb het tweede jaar overleefd en daarna werd het weer leuk. Dat was de grootste shock: plots was spelen niet meer plezant. De eerste twee jaren voelden aan als een langgerekte auditie. Ik heb mijn spelplezier moeten terugvinden. Dat heb ik vooral gevonden tijdens mijn stage bij Ceremonia en Het Toneelhuis. Eric De Volder (de vorig jaar overleden artistiek leider van Ceremonia, ST) zei nooit iets negatiefs. Hij liet ons urenlang improviseren en haalde daar nadien alle goede stukken uit. Ik hield van die manier van werken. In mijn eerste jaar zei Dora voortdurend: 'Je moet loslaten.' Ik had geen idee wat ze bedoelde. Wel, daar heb ik leren loslaten. Loslaten en gewoon spelen."

Dat 'gelukkige' zit nog altijd in je professionele keuzes. Je lijkt vooral humoristische rollen uit te kiezen.

"Dat lijkt alleen maar zo. In Rang 1 speel ik een serieuze rol, al is die erg klein. Ik wil niet vastgepind worden op het komische. Mijn vader (acteur Jos Van Geel, bekend van rollen in sitcoms als 'Lili en Marleen' en 'Droge voeding kassa 4') heeft dat meegemaakt. Soms denk ik dat hij te weinig de kans heeft gekregen om andere dan komische rollen te spelen. Hij is een goede acteur en zou graag weer het theater in gaan, maar voor acteurs van zijn generatie is dat allesbehalve vanzelfsprekend."

Ben je door je vader beginnen te acteren?

"Ja, maar ook door mijn moeder. Ze hadden samen een gezelschap, Theater Poëzien in Gent. Mijn buggy stond in de coulissen en toen mijn moeder voor tv-producent René Vlaeyen (bekend van onder meer'De kotmadam' en 'Gaston en Leo', ST) ging werken, stond ik mee op de set. Als je zo opgroeit, zijn er twee reacties mogelijk. Ofwel loop je zo hard als je maar kunt weg van alles wat met acteren te maken heeft, zoals mijn broer, ofwel omarm je het, zoals ik. Ik weet oprecht niet wat ik anders zou moeten doen."

INFO:
DODO klein en DODO groot, tot en met 22 oktober in HETPALEIS in Antwerpen, respectievelijk om 15 uur en 19 uur.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234