Donderdag 20/01/2022

Voor geilheid en geweld

'Perdita Durango' van Alex de la Iglesia met Javier Bardem en Rosie Pérez

Vraag: "Wat is rood met wit en komt voorbij tegen negentig kilometer per uur?" Antwoord: "Een baby in een blender." Mensen die van dit soort zieke humor houden, kunnen deze dialoog en meer verwachten in Perdita Durango. Regisseur Alex de la Iglesia, bekend van Acción Mutante en El día de la Bestia, liet zich deze keer inspireren door een verhaal van Barry Gifford. Deze laatste schreef het boek waarop David Lynch Wild at Heart baseerde en leverde het scenario voor Lost Highway.

Perdita Durango komt trouwens al voor in The Story of Sailor and Lula en werd in de verfilming vertolkt door een blonde Isabella Rossellini. Hier geeft Rosie Pérez gestalte aan het hoofdpersonage, een grillige verpersoonlijking van geilheid en geweld: "The two greatest pleasures in life are fuckin' and killin'." Ze vindt haar evenknie in Romeo Dolorosa, met volle overgave vertolkt door Javier Bardem, die zich eerder liet opmerken in films van Bigas Luna. Deze aanhanger van santería, een mengeling van voodoo en religie, ziet er niet tegenop om de gunsten van de goden af te smeken door middel van mensenoffers. Hun slachtoffers zoeken ze in een totaal andere wereld: twee blonde modelkinderen uit overgecontroleerde burgergezinnetjes.

De la Iglesia trok deze keer naar de grensstreek tussen Mexico en de Verenigde Staten. De finale laat hij plaatsvinden in het surrealistische Las Vegas. De film bulkt van verwijzingen, visuele informatie en stomende scènes. De samenhang raakt soms verloren, zo verwerkt de la Iglesia naar het einde toe nog een lading mensenfoetussen, bedoeld voor de schoonheidsindustrie, in de plot. De film laat zich, net zoals zijn beide hoofdpersonages, veeleer voortstuwen op de roes van ongecontroleerde driften dan dat er een uitgebalanceerd scenario aan te pas komt. Als de kijker bereid is om over die wanorde en de occasionele walging heen te stappen, wordt hij beloond met enkele leuke uitschieters, bijvoorbeeld de verfrissende bijrol van James Gandolfini als de verbeten rechercheur Dumas, de hommage aan Burt Lancaster, het gastrolletje van Alex Cox of de zeer foute garderobekeuze van een blond meisje dat in de buurt van Perdita en Romeo een T-shirt met het opschrift Rape Me draagt. Door de charismatische vertolkingen van Bardem en Pérez krijgen hun personages af en toe de mythische allures die men van de Jaguar (Romeo) en de Slang (Perdita) kan verwachten. Vaker nog stralen ze zoveel spelplezier uit dat we vermoeden dat dit exuberant allegaartje maken nog leuker moet zijn geweest dan ernaar te kijken.

(LW)

TITEL: Perdita Durango. REGIE: Alex de la Iglesia. SCENARIO: Alex de la Iglesia, David Trueba, Barry Gifford en Jorge Guerricaechevarria naar een verhaal van Barry Gifford. FOTOGRAFIE: Flavio Martínez Labiano. PRODUKTIE: Andrés Vicente Gómez. VERTOLKING: Rosie Pérez, Javier Bardem, Aimée Graham, Harley Cross, James Gandolfini, e.a. Spanje-Mexico, 1997, kleur, 126'. Gedistribueerd door Les Films de l'Elysée.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234