Zondag 09/08/2020

Interactief

Voor en na: zo zullen de fietspaden op de Brusselse Kleine Ring eruitzien

De nieuwe situatie aan de Hallepoort.Beeld Kabinet Pascal Smet.

De ringweg rond het centrum van Brussel krijgt over de hele lengte afgescheiden fietspaden en bredere trottoirs. Auto's voeren nu de boventoon en daar wil het stadsbestuur iets aan doen. De veranderingen zullen bijzonder ingrijpend zijn. 

De wegen op de zogenaamde Kleine Ring moeten 'stadsboulevards' worden met veel bomen en ander groen. Bekijk hieronder wat er verandert. Er wordt 12 kilometer fietspad aangelegd, waarvoor wel de nodige parkeerplaatsen sneuvelen. Ook wordt de ruimte voor voetgangers op de trottoirs vergroot. 

1. Boudewijnlaan tussen IJzer en Rogier

Op de Boudewijnlaan tussen de Koning Albert ll-laan en het IJzerplein komen aan beide kanten van de Kleine Ring afgescheiden fietspaden in twee richtingen. Dit betekent dat het hele weggedeelte anders ingericht wordt, waarbij ook de ruimte voor de voetgangers en personen met beperkte mobiliteit beter aangelegd wordt. Bovendien wordt er een nieuwe bomenrij aangeplant.
Klik en schuif met de balk om de huidige en toekomstige situatie te vergelijken.

2. Kruidtuinlaan tussen Gineste en Quetelet

Op de Kruidtuinlaan worden de voetpaden verbreed en wordt het fietspad verhoogd en verbreed. Op de Bischoffsheimlaan worden de voetpaden verbreed en verandert de zijweg in een fietsstraat.

 De bomen blijven behouden richting Basiliek. Er worden busbanen voorzien in elke richting waardoor de bussen aan dezelfde kant rijden als op het Rogierplein en waardoor het verkeer vlotter zal verlopen. Op deze busbanen zijn fietsers in beide richtingen toegelaten. De Galileelaan wordt een esplanade. Tussen de bomenrijen wordt een gemengde zone voor voetgangers en fietsers aangelegd.

3. Kunstlaan / Regentlaan tussen Madou en Kunst-Wet

Richting Zuid: De zijrijbaan tot aan de Leuvensestraat blijft een fietsstraat toegankelijk voor bussen, lokaal verkeer en fietsers. Voorbij de Leuvensestraat is de zijweg bereikbaar vanaf de hoofdweg voor de toegang tot de parkeergarages.

Richting Basiliek: De zijweg tussen het kruispunt Kunst-Wet en de Jozef II-straat blijft toegankelijk voor het openbaar vervoer, autoverkeer en fietsers. 

4. Kunstlaan / Regentlaan tussen Kunst-Wet en Troon

Richting Zuid: Aan het kruispunt met de Belliardstraat worden drie opstelstroken behouden en de verkeerslichten worden slim geregeld om de wachttijden te verkleinen en de doorstroming te verhogen. Verderop wordt de parkeerstrook omgevormd tot een extra rijstrook. 

Richting Basiliek: Via de zijweg tussen Troon en de Montoyerstraat blijft de toegang tot de parkeergarages gegarandeerd. Er is toegang tot de Montoyerstraat vanaf de hoofdweg. De zijweg naar de Guimardstraat blijft toegankelijk voor lokaal verkeer, leveringen, de parkeergarages en er worden plaatsen voor taxi’s en personen met een handicap ingericht.

5. Marnixlaan / Regentlaan tussen Troon en Naamsepoort

Richting Zuid: De regelmaat en snelheid van buslijn 71 wordt verbeterd door een gedeelde busbaan in twee richtingen.

Richting Basiliek: De toegang tot de parkeergarages in het tweede deel van de Marnixlaan blijft mogelijk via de zijweg. De esplanade voor het ING-gebouw wordt een gedeelde ruimte fietsers en voetgangers.

6. Waterloolaan / Henri Jasparlaan tussen Louiza en Hallepoort

Richting Zuid: De centrale parkeerzone op de Waterloolaan blijft behouden, de zijweg langs de gevels wordt een afgescheiden fietspad in twee richtingen. Het Jean Jacobsplein blijft toegankelijk in twee richtingen vanaf de centrale parkeerzone. Tussen de Heger-Bordetlaan en de Aanaardingstraat wordt de zijweg behouden. Kiss-en-ride blijft er mogelijk. Parkeren blijft mogelijk vanaf de hoofdweg tussen de bomen. De busbaan en rijstroken blijven over de volledige lengte behouden. Het fietspad wordt voorzien op het brede voetpad tussen de twee bestaande bomenrijen.

Richting Basiliek: De bus- en fietsbaan wordt behouden en de bushalte Hallepoort krijgt een breder voetpad. Het gemarkeerd fietspad wordt verhoogd. De centrale parkeerzone tussen de Bosquetstraat en De Jonckerstraat wordt behouden en dient als zijweg om de De Jonckerstraat te bereiken. 

7. Zuidlaan / Hallepoortlaan tussen Hallepoort en Zuid 

Richting Zuid: De zijweg blijft toegankelijk voor leveringen, urgentiediensten, voetgangers en fietsers en tijdens de Zuidfoor.

Richting Basiliek: De zijweg wordt afgesloten met mobiele paaltjes, maar blijft toegankelijk voor leveringen, urgentiediensten, voetgangers, fietsers, toegang tot garages en klanten van het tankstation. 

8. Poincarélaan / Zuidlaan tussen Lemonnier en Ninoofsepoort

Er worden afgescheiden fietspaden aangelegd naast het voetpad. Voor de veiligheid en het comfort wordt de plaatsing van het fietspad en de parkeerstrook omgekeerd. Tussen het fietspad en de parkeerstrook komt een bufferzone om ongelukken met openslaande portieren te vermijden. De breedte van de bestaande voetpaden wordt behouden over de hele lengte. De twee bestaande rijstroken worden behouden. Net als de bijkomende voorsorteerstroken bij het naderen van verkeerslichten.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234