Zondag 26/01/2020

'Voor een warm Londerzeel!'

'Ik ben Ali, ikke ikke doe het, nummer drie op lijst vier, winnen is mijn doelwit.' Ondersteund door een machinale beat rapt Ali Salmi, schepen van Gelijke Kansen in Mechelen, zich een weg door de Dijlestad. Straks is Salmi onafhankelijk kandidaat bij de verkiezingen op de stadslijst van burgemeester Bart Somers, nu al maakt hij grote sier op 'ikbenmariette', de door schrijver Maarten Inghels gelanceerde blog vol onbeholpen verkiezingsfilmpjes. Lander Deweer

Een snerpende kreet. Beelden van een verlaten landweg. Een tekst: 'Ergens in het bronsgroen eikenhout...' Klaroengeschal. Twee huifkarren die komen aangesneld, voortgetrokken door vier pony's, en een veelvoud in oranje gehulde dertigers. Politici, zo blijkt. "Mag ik straks opnieuw samen met u aan de kar trekken", vraagt immers de meneer. "Voor een Limburg met ruimte voor ondernemingen, voor een Limburg waar het betaalbaar is voor iedereen om te wonen, en voor een Limburg waar het snel vooruitgaat." En weg zijn de huifkarren. 'Stem Lode Ceysens!! 1e opvolger CD&V' verschijnt nog snel, maar duidelijk was reeds: dit betreft een promofilmpje voor de nakende gemeenteraadsverkiezingen. Huisgemaakt, vrolijk, maar weinig origineel.

En dus gevonden vreten voor 'ikbenmariette', de door de Antwerpse dichter en schrijver Maarten Inghels gelanceerde Tumblr-blog die als broeiende aanmeerplek voor een steeds langer wordende reeks verkiezingsfilmpjes fungeert. Een vijftigtal staan er intussen op, één week voor 14/10, met wortels van Kuurne tot Antwerpen en kijkers over het hele land.

"Het is eigenlijk allemaal als een grap begonnen", zegt Inghels. "Eind juli zag ik in Het journaal een item over een N-VA-kandidaat uit Kasterlee die zich verkleed als Superman als redder van het dorp profileerde. Er moeten toch wel meer van die domme filmpjes circuleren, dacht ik, en na wat zoekwerk op YouTube stuitte ik inderdaad op een gigantische hoeveelheid."

Als Inghels ook via Twitter vrij massaal reactie opwekt, is een Tumblr-blog begin augustus de logische volgende stap. Genoemd naar Mariette Van Der Velde bovendien, in 2006 Open Vld-kandidate voor de gemeenteraadsverkiezingen in het Antwerpse Niel. "Ik ben al 69 jaar een Nielenaar", zegt Mariette in een zelfgemaakt YouTubefilmpje, ongeboetseerd in de keukenhoek gezeten. "En waarom dat ik naar de gemeenteraadsverkiezingen ga, dat is voor onze senioren te steunen. Willen ze raad, dan kunnen ze bij mij altijd terecht. Ze zullen mij altijd kunnen vinden, hier op dat adres."

Bron van ergernis

Inghels' blog springt alras in het oog, wordt opgepikt door zowel deredactie.be als humo.be, en haalt in geen tijd 33.000 bezoekers. "Op een bepaald moment was het een echte stortvloed", zegt Inghels. "Ik kreeg voortdurend mails met nieuwe filmpjes. In augustus leken alle lokale kandidaten plots tijd te veel te hebben en de camera op zolder te hebben ontdekt. En er komen er nog altijd bij. De Open Vld van Niel bijvoorbeeld heeft laten weten dat ze net een nieuw filmpje met Mariette hebben gemaakt om de nieuwe kandidaten voor te stellen, omdat het vorige zo'n grote internethit was."

O ironie. De (aspirant-)politicus wil via het wereldwijde web een nieuw kiespubliek aanspreken, en groeit via hetzelfde medium tot voorwerp van spot uit. Hoewel, zo wil Inghels beklemtonen: "Ik wil geen oordeel vellen over de kwaliteit van de spotjes. Ik wil niet schofferen, dat is geen statement." Al voegt de auteur van Waakzaam, Tumult en laatst nog De handel in emotionele goederen er wel eerlijk aan toe: "Aanvankelijk is dit begonnen uit een ergernis voor het gebrek aan inhoud in de campagne van de meeste lokale verkiezingskandidaten. Sommige filmpjes zijn grappig, andere creatief, maar één ding hebben ze gemeen: er zit geen inhoudelijke boodschap in. De meesten komen niet verder dan wat gepraat over hun hond of hun kind, en ik heb veel sport en zang gezien, op de vreemdste locaties, maar van een echt politiek programma is meestal geen spoor. Zoals die huifkarren in Limburg: daar snap ik de meerwaarde echt niet van. Maar nu vind ik het gewoon leuk om ze allemaal na elkaar te bekijken. Al kun je er evengoed van beginnen huilen, eigenlijk."

Voorbeelden zat, inderdaad, van die opmerkelijke opstoot aan stembusgerichte huisvlijt. Steven Van de Putte bijvoorbeeld, gretig door de Oost-Vlaamse dorpsstraten rappend, of Ronny Vermeulen uit Deinze, die zijn geuzennaam Ronny Hood nogal letterlijk interpreteert, of Frank Bruggeman, wiens zilvergrijze Mercedes zelfs in stilstand bol van verwachting lijkt te staan.

Ook opvallend: het accent in de filmpjes mag dan wel grondig variëren, de aangekaarte thema's blijven overal gelijk. Fietspaden, betaalbare woningen, vuilniszakken, een betere verbinding met de E40, positief engagement, kortom: verandering. "Voor een warm Londerzeel!"

Campagnelied

Hier (voormalige voetbalbondscoach Aimé Anthuenis) en daar (CVP-coryfee Leo Tindemans) duikt een bekende kop op, maar in hoofdzaak meandert het hoofdpersonage van 'ikbenmariette' tussen de 'onterecht onbekende Vlaming' uit Iedereen beroemd en de verkiezingskemphanen van Deadline 14/10. Met In de gloria immer om de hoek, dat wel.

"Eén politicus heeft mij gemaild dat ik het recht niet had om zijn filmpje te verspreiden", zegt Inghels. "Maar ik vond dat hij blij mocht zijn met de extra aandacht. Al betwijfel ik wel of deze filmpjes extra stemmen zullen opleveren."

Wat er ook van zij: sommige filmpjes, in oorsprong niet voor de wereld buiten de eigen dorpskring bedoeld, schopten het reeds tot nationaal niveau. Tot primetime toe. In het Eén-verkiezingsprogramma Niet tevreden stem terug ging presentator Kobe Ilsen de voorbije week op zoek naar 'The Choice van Vlaanderen': "Campagneliederen zoals u ze nog nooit eerder hoorde." De winnaar mocht zijn campagnelied gisteravond in de VRT-studio vertolken. Live, veelbekeken, en toekomstig voer voor nostalgici.

Want, zo weet ook Inghels: "Zelfgemaakte propagandafilmpjes zijn duidelijk dé trend van deze verkiezingen. Maar bij de volgende campagnes, zeker de nationale, zal er volgens mij toch meer geld en tijd in geïnvesteerd worden." Niet voor niets luidt de subslogan van 'ikbenmariette': 'De betere verkiezingscampagne van onze lokale politici. (vernietigt zichzelf op 14 oktober)'.

Info: ikbenmariette.tumblr.com Niet tevreden stem terug, van maandag tot donderdag op Eén, omstreeks 21.30 uur

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234