Woensdag 19/06/2019

Drones

“Voor een droneaanval betaal je je leven lang”

140.000 passagiers werden getroffen door de drone-aanval op de luchthaven van Gatwick. Beeld REUTERS

Dertig keer meldde een piloot het afgelopen jaar een incident met een drone in het Belgische luchtruim. Akkefietjes in vergelijking met de droneaanval die Gatwick vorige week lamlegde. “Maar natuurlijk kan dat hier ook”, zeggen experts. En er kan quasi niets gedaan worden om het te voorkomen.

Maar liefst 36 uur lang lag de luchthaven van Gatwick bij Londen eind vorige week plat. Pal in de drukste periode van het jaar werd een duizendtal vluchten afgelast of omgeleid, en waren 140.000 passagiers de dupe van wat omschreven wordt als een regelrechte droneaanval. 

Het is de eerste keer dat drones het luchtverkeer zo ernstig in de war sturen. En het vervelendste, zeggen experts, is dat er voorlopig ook weinig tegen te beginnen is. Drones worden namelijk niet op radars waargenomen. “Geen luchthaven ter wereld kan dit momenteel voorkomen”, bevestigt luchtvaartexpert Eddy Van de Voorde (Universiteit Antwerpen). “De internationale luchtvaart is nochtans al enkele jaren op zoek naar manieren om om te gaan met drones. Ze kunnen ook niet anders. Iedereen weet dat diensten zoals Amazon druk bezig zijn met uitzoeken hoe ze drones kunnen inzetten om pakjes te leveren. Dat gaat hoe dan ook interfereren met het gewone luchtverkeer.”

Ook Skeyes, het vroegere Belgocontrol, is ermee bezig, bevestigt woordvoerder Dominique Dehaene. “In 2018 hadden we in het Belgische luchtruim dertig incidenten met drones – dubbel zoveel als in 2017. Accidenten hebben we nog niet gehad, het gaat enkel om meldingen van piloten die een drone gespot hebben.” 

Eén keer was de situatie wel ernstig, in oktober 2017. “Toen werden in de buurt van de luchthaven van Luik drie drones gesignaleerd met telkens een spanwijdte van twee meter. Het luchtverkeer is toen omgeleid, maar het ging niet om een opzettelijke aanval.”

Skeyes is in samenwerking met Europese luchtvaartorganisaties op zoek naar manieren om de veiligheid van het luchtverkeer te blijven garanderen. Een van de pistes waar aan gewerkt wordt, is het installeren van chips in drones, waardoor ze wel traceerbaar worden. Van de Voorde pleit eveneens voor een strikte regulering. “Je zou restricties moeten opleggen over wie dat nog mag kopen en gebruiken. Het gebruik ervan zou onder het toezicht van Skeyes moeten vallen. Alleen zo hou je dat volgens mij binnen de perken.”

En dan nog sluit je alle risico’s niet uit, zegt de professor. “Als pakweg Rusland het Westen echt wil lamleggen, dan heeft het aan die drones een uitgelezen manier. Wil je ons vandaag echt treffen, dan moet je onze luchthavens en havens viseren. Met een drone als stoorzender is dat een fluitje van een cent.”

Motief

Vrijdagavond werd een koppel uit de buurt van de Londense luchthaven gearresteerd. De politie verdacht hen ervan de drones bestuurd te hebben, maar zondagmiddag werden de 47-jarige man en de 54-jarige vrouw alweer vrijgelaten. Ze zijn buiten verdenking gesteld. De politie looft intussen een beloning uit van 50.000 pond – ongeveer 56.000 euro – voor al wie tips heeft over de werkelijke daders van de droneaanval op Gatwick. Ze worden verdacht van het in gevaar brengen van mensenlevens, een misdrijf dat hen op levenslang kan komen te staan. De drones kunnen namelijk in vliegtuigmotoren terechtkomen en zo een crash veroorzaken. 

Aangezien de daders van de ellende op Gatwick nog onbekend zijn, geldt hetzelfde voor hun motieven. Een van de pistes is dat de droneaanval een verzetsdaad is van actiegroepen tegen de uitbreidingsplannen van de luchthaven van Gatwick. Een ecologische actiegroep noemde de lamlegging van de luchthaven zelfs al “een vervroegd kerstgeschenk”. 

“Voor het geval de actie inspirerend zou werken op actiegroepen tegen de uitbreiding van Zaventem, zou ik toch één tip willen geven”, zegt Van de Voorde. “Doe het niet. De economische schade die nu is aangericht op Gatwick is enorm. Doe zoiets hier en wees maar zeker dat alle kosten tot de laatste cent op jou verhaald zullen worden. Je leven lang zul je hiervoor betalen.”

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
© 2019 MEDIALAAN nv - alle rechten voorbehouden