Woensdag 30/09/2020

DM Zapt

Voor deze fantastische serie zou je haast een avondcursus Duits gaan volgen

August Diehl en Anna Maria Mühe als Walter Gropius en zijn studente Dörte Helm in ‘Bauhaus, A New Era’.Beeld ZDF

Jan Debackere zet deze week de blik op oneindig. Vandaag: Bauhaus, A New Era.

Wat is dat toch met Duitsland? Het coronavirus hebben ze netjes in bedwang kunnen houden, Angela Merkel schafft es en is populairder dan ooit en ook op het voetbalveld heeft de Mannschaft zijn saaie spel al een tijdje van zich af geworpen. En dan zijn er de laatste jaren nog enkele series op de markt gegooid – Dark, Babylon Berlin – die nare dromen aan Derrick en Tatort doen vergeten. Je zou bijna van het land gaan houden. Bijna, want er is ook nog dat Duits.

Nieuwste exploot op fictiegebied is Bauhaus, A New Era (in het oorspronkelijke Duits: die neue Zeit), een serie over de gelijknamige kunst- en architectuurstroming die ontstond vlak na de Eerste Wereldoorlog. Klinkt veel te arty farty voor een spannende tv-reeks? Welja, er wordt al eens een speech afgestoken waarbij je je door alle moeilijke woorden en uitwaaierende zinnen heen vooral afvraagt wat ze nu in godsnaam bedoelen. Maar laat dat u vooral niet tegenhouden.

Bauhaus, die neue Zeit speelt zich af in het zelfde tijdvak als het exuberante, swingende Babylon Berlin. The roaring twenties dus, toen Duitsland als verliezer uit de oorlog kwam en moest bouwen aan een nieuw land. De euforie overheerste al snel en er werd volop geëxperimenteerd, ook in de Bauhausschool. Met Walter Gropius kwam er een nieuwe directeur aan boord – pour la petite histoire: hij werd voor die job voorgedragen door de Belgische architect Henry van de Velde. Zoals wel vaker gebeurt met nieuwe bazen, wilde Gropius de boel helemaal overhoopgooien. De clash tussen modernisten en conservatieven kun je van ver zien aankomen, en dan moeten de nationaalsocialisten zich later nog met de zaak komen moeien.

Tot zover de geschiedenisles, wat zulke reeksen ook altijd een beetje zijn. Flink aangedikt wel, want het blijft ook fictie. Het kader van de reeks – een interview tussen Gropius en een journaliste van Vanity Fair in 1963 – komt volledig uit de duim van de scenaristen. Maar het is wel het ideale glijmiddel om dat deel van het verhaal te brengen dat de motor van de reeks is en heel eigentijds aandoet: de positie van de vrouw in Bauhaus, hier aangekaart door de relatie tussen Gropius en studente Dörte Helm. Zij is helemaal in de ban van hem, maar botst al te vaak op de grenzen van een omgeving waar de vrouw als puntje bij paaltje komt nog steeds ondergeschikt is. 

Na een aarzelende eerste aflevering die je met heimwee doet denken aan het overweldigende Babylon Berlin, ontpopt de serie zich al snel tot een reeks die de vergelijking wel kan doorstaan. Zes afleveringen zijn er in een mum van tijd doorgejast. Het is nu hopen op een vervolg, over de tijd dat de school in het vizier van de nazi’s komt. Je zou er zelfs een avondcursus Duits voor gaan volgen.

Bauhaus, A New Era is te bekijken via Lumiereseries.com

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234