Zaterdag 06/06/2020

Voor de overlevenden

Regisseur Wes Craven over zijn horrorfilm 'Scream 2'

Het hele horrorgenre is verknoeid door vervolgfilms. Het draait alleen nog om geld en niemand is nog geïnteresseerd in de kwaliteit. Dat is niet de mening van een of andere ontgoochelde filmrecensent, maar een boude uitspraak van een personage in Scream 2. Die film is, jawel, het vervolg op de grote griezelhit Scream van regisseur Wes Craven en scenarist Kevin Williamson. Dat hoeft niemand te verbazen die zich herinnert hoe de eerste Scream zelf al, behalve een efficiënte schrikfilm, ook een intelligente parodie of zogenaamde spoof was op het griezelgenre, met personages die de hele tijd door op- en aanmerkingen maakten over de inhoudelijke clichés en stilistische conventies van de klassieke slasher movies.

Dat ingenieuze spel met de grenzen tussen fictie en werkelijkheid wordt hier uiteraard voortgezet en dus is het niet verwonderlijk dat Scream 2 begint met een sequentie waarin een groep jongeren in de bioscoop gaat kijken naar Stab, een 'fictieve' griezelfilm die de 'echte' moorden uit Scream tracht te exploiteren. En de doorgedreven zelfparodie is uiteraard ook aanwezig in de scène, op het einde van Scream 2, waarin de moordenaar bij zijn arrestatie laat weten dat zijn verdediging gebaseerd zal zijn op "de corrumperende invloed van het geweld in films en andere populaire media".

"Het succes van Scream was ook voor mij een echte verrassing. Het was de eerste keer dat zoiets mij overkwam en ik kan je verzekeren dat het bijzonder aangenaam is. Het geeft je zo'n grote voldoening", zegt regisseur Wes Craven, die behalve een bekend horrormeister ook een gediplomeerd filosoof is van de Johns Hopkins University. Voldoening en uiteraard ook de nodige bestaanszekerheid. Craven hield er een lucratieve three picture deal met Miramax aan over. Behalve Scream 2 zit daar ook een speelfilm bij die niets met horror te maken zal hebben, maar gebaseerd is op de documentaire Little Wonders uit '95, over een vioollerares in het Spanish Harlem-getto van New York (waarvoor Madonna naar verluidt interesse betoond heeft). En met uitgever Simon & Schuster heeft Craven een contract van 1 miljoen dollar gesloten voor de publicatie van zijn eerste roman, de wetenschappelijke thriller The Fountain Society.

"Ik heb inmiddels al van collega's gehoord dat hun studio laat weten dat ze een of ander griezelproject wel goed vinden, maar dat ze toch graag zouden hebben dat het 'een beetje meer zoals Scream' zou worden. Dat is precies de mentaliteit waardoor sequels vaak niet werken. Het is veel beter op zoek te gaan naar iets nieuws, iets wat je zelf nog nooit gezien hebt.

"In horrorfilms moet het publiek niet alleen bang zijn van de moordenaar, maar je moet hen als filmmaker zo drastisch aan het schrikken brengen dat ze beginnen te denken dat je zelf crazy bent. Voor het overige zijn er geen regels. Er is geen geheim. Het is veeleer een kwestie van instinct en intuïtie. En het verandert de hele tijd. Ik ben er wel altijd van uitgegaan dat het hele horrorgenre eigenlijk één grote grap is. Het is natuurlijk ook zo dat er aan humor vaak een zwart kantje zit - we lachen met zaken die in werkelijkheid erg pijnlijk kunnen zijn - en anderzijds beschikt het genre ook over een soort ingebouwde spanning.

"Bij sequels - vooral in het griezelgenre - probeert men meestal het verhaal verder te vertellen via de killer; wij hebben er daarentegen voor gekozen om de continuïteit te verzekeren via het personage van Sidney Prescott (rol van Neve Campbell-JT) en de mensen rond haar, althans de overlevenden (glimlacht). Wat eveneens ongewoon is, is dat het scenario van Scream 2 door dezelfde auteur geschreven werd en door dezelfde regisseur gedraaid. Daarnaast konden we over een groter budget beschikken en hadden we de uitdrukkelijke, volgehouden steun van de studio, tot op het hoogste niveau. Ik heb er dan ook geen bezwaar tegen om aan deel 3 te beginnen." Volgens Bob Weinstein, een van de Miramax-bazen, werd het Scream-fenomeen vanaf het begin opgevat als een trilogie. Hij kocht indertijd het scenario van Kevin Williamson, samen met een zogenaamde outline (van telkens vijf pagina's) voor deel 2 en 3. Weinstein: "Dit is geen klassiek voorbeeld van: 'Wow, we hebben veel geld verdiend, kunnen we niet snel een vervolg maken?' Nee, we hebben dit altijd als een trilogie gezien. Het is zo'n beetje als het plan van George Lucas voor Star Wars. Alleen hebben we hier te maken met een gemaskerde moordenaar die met een mes staat te zwaaien."

"Of Scream 2 beter is geworden dan de eerste moeten jullie zelf maar uitmaken", zegt Wes Craven. "Het was in ieder geval onze bedoeling. We vonden het belangrijk genoeg om tenminste te proberen van dit vervolg een even goede en liefst betere film te maken."

(Jan T.)

TITEL: Scream 2. REGIE: Wes Craven. SCENARIO: Kevin Williamson. FOTOGRAFIE: Peter Deming. MUZIEK: Marco Beltrami. PRODUCTIE: Cathy Konrad en Marianne Maddelena. VERTOLKING: Neve Campbell, David Arquette, Courteney Cox, Sarah Michelle Cellar, Jamie Kennedy, Laurie Metcalf, Jerry O'Connell, Liev Schreiber, Timothy Olyphant, Jada Pinkett, e.a. VS, 1997, kleur, 120 min. Gedistribueerd door Kinepolis Film Distribution.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234