Dinsdag 28/06/2022

Voor de Eyecatcher van Beaufort 2006 heb je wel een verrekijker nodig

Willy Van den Bussche (Beaufort 2006): 'Ik moest onmiddellijk aan Magritte denken. Bij hem vallen de rotsblokken uit de lucht, Zhan laat ze op het water drijven'

Lilliput voor de Belgische kust

De topografische kaart van de kust moet deze zomer worden geactualiseerd. Op honderd meter van het strand van Knokke-Heist, ter hoogte van de Zwingeul, drijft een nieuw, minuscuul eilandje met piepkleine bewoners en een minitempeltje. De Chinese kunstenaar Zhan Wang maakte zijn Floating Mountain of Immortals voor de kunstmanifestatie Beaufort 2006, die het voorbije weekend opende.

Brussel

eigen berichtgeving

Nica Broucke

Er kwam heel wat bij kijken om het eilandje van China naar de Belgische kust te krijgen, maar de organisatoren van Beaufort hebben dit jaar al vele watertjes doorzwommen. Zo bereikte de reuzenspin Maman van Louise Bourgeois die het graf van baron James Ensor bewaakt met geamputeerde poten haar bestemming Mariakerke. Het was ook al een hele onderneming om de rivierboot van Jane Alexander naar het strand van Koksijde te versassen. De boot maakte de reis naar zee over land. Op een oplegger.

"Eind januari werd het in vier stukken gedemonteerde kunsteiland in Peking op transport gezet", licht zakelijk leider Jan Moeyaert toe. "Na veertig dagen varen kwamen vier containers aan in Antwerpen. Onze ploeg reconstrueerde het eiland, dat een een oppervlakte van zestien vierkante meter heeft en vijftien meter hoog is, in het atelier van Zeebrugge en laste er de stukken aan elkaar. Vorige week donderdag, bij hoog water, is het kunstwerk naar het Zwin gesleept en verankerd. We hebben er veiligheidsboeien rond laten plaatsen. Die zijn verplicht, voor de jachten."

De Floating Mountain of Immortals was meteen het laatste kunstwerk dat voor Beaufort werd geïnstalleerd. Bij de opening afgelopen weekend lichtte het glanzende inox op onder een stralende zon. De kust bleef, alsof de Beaufortorganisatie ook hier een hand in had, grotendeels van de regen gespaard die het binnenland teisterde.

Floating Mountain drijft op zo'n honderd meter van de vloedlijn in de Zwingeul, een 'verboden te baden'-zone. De bewoners van de rots, een klein vissertje en een kluizenaar met daarbij een tempeltje, kun je bijgevolg alleen van op het strand zien, liefst met een verrekijker. Het werk past in het kader van Zhans Jiashanshi (letterlijk: valse rots), een project waaraan hij in 1995 begon en waarvoor hij tal van rotspartijen maakte in vaak ongewone materialen, of voor ongewone plaatsen. Zo kreeg Hongkong rotsen van roestvrij staal.

Rotspartijen hebben in de Chinese traditionele esthetiek een belangrijke waarde. Mede door de kwaliteiten die de feng-shui eraan toeschrijft, krijgen ze een plaats in elke binnentuin, die trouwens evenmin van water verstoken mag blijven. Een vijver en een rotspartijtje in een tuin zijn een soort stadsversie van het landschap dat men in het Chinees met het woorde shanshui (letterlijk: 'berg water') aanduidt. Het water voor de Belgische kust was er al, de berg ontbrak nog. In de Chinese landschapsschilderkunst, bergen en water dus, ontbreekt de mens niet, maar zijn minuscule aanwezigheid bewijst bovenal zijn nietigheid. Ook de Belgische rotspartij kreeg een vissertje en een kluizenaar.

Zhan opteert voor thema's uit de traditionele Chinese esthetica, maar voert daar veranderingen in door. "Zhan heeft de twee personages de trekken van zichzelf en zijn vrouw gegeven. En de figuurtjes hebben een gsm en een laptop", legt Van den Bussche uit. De commissaris-generaal van de kunsttriënnale leerde Zhan Wang kennen in China. "Ik ben er een paar keer naartoe gereisd voor prospectie. Daar heb ik zijn Floating Rock voor het eerst gezien. De rots is een kopie van een zeer grote rotsblok die hij ergens gevonden heeft en waarvan hij een moule heeft gemaakt. Die moule werd vervolgens opgespoten met een soort schuim en met een laag inox bedekt. Dat vervreemdingseffect deed me onmiddellijk aan het werk van Magritte denken. Bij Magritte vallen de rotsblokken uit de hemel, Zhang laat ze op het water drijven."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234