Dinsdag 07/02/2023

Autosector

"Voor constructeurs zijn terugroepacties voordeliger"

De meest beruchte terugroepactie van het jaar is die van Volkswagen. Beeld REUTERS
De meest beruchte terugroepactie van het jaar is die van Volkswagen.Beeld REUTERS

In ons land is dit jaar een recordaantal wagens teruggeroepen. Uit cijfers van de FOD Economie blijkt dat er tot nu toe 149 terugroepacties geweest zijn. Vorig jaar waren dat er 96. "Terugroepacties zijn een vorm van marketing."

Dominique Soenens

Er is iets aan de hand met de kwaliteit van auto's en auto-onderdelen. Terwijl er in 2014 nog iets minder dan honderd terugroepacties waren in ons land, zijn dat er dit jaar tot nu toe 149. Een record, zo bevestigt de FOD Economie. In 2010 waren er nog maar 55 terugroepacties voor wagens.

De reden is te zoeken bij de besparingen die autofabrikanten doorvoeren, zegt Marc Pecqueur, docent Voertuigentechnologie aan de Thomas More Hogeschool. "Autoconstructeurs besparen overal op kosten, ook in onderzoek en ontwikkeling. Voor hen is het voordeliger om daar op te besparen en er eventuele terugroepacties bij te nemen. Dat is een berekening die ze maken. Kijk, in de eerste twee jaar na de verkoop zien ze hun klant niet terug. Als ze daarna nog een terugroepactie moeten doen, is de impact niet zo groot. Zo'n terugroepactie is ook een vorm van marketing. Het is een goed middel om klanten nog verder aan je te binden. Uiteraard kijken ze wel uit op welke elementen ze besparen. Bij onderdelen die niet bepalend zijn voor de veiligheid kijken ze iets minder nauw. Bij Toyota proberen ze de tijd voor onderzoek en ontwikkeling per wagen terug te brengen tot één jaar. Terwijl ze komen van zes jaar."

Vic Heylen van Flanders Center for Automotive Research: "Vroeger hadden autoconstructeurs een eigen kwaliteitscontrole, nu vragen ze onderdelen op bij leveranciers die minder goed gecontroleerd worden. Moderne wagens zitten ook vol elektronica, wat het risico op falen vergroot. Het aantal terugroepacties zal alleen maar toenemen in de toekomst."

Wereldwijde stijging

Ook wereldwijd neemt het aantal terugroepacties toe. In de Verenigde Staten werd vorig jaar een record aantal voertuigen van de markt gehaald omwille van een of ander gebrek. In Nederland waren er alleen al in de eerste helft van het jaar 314 terugroepacties, van 48 verschillende merken. Ook een record. Daar luidt de uitleg van sectorfederatie BOVAG dat wagens steeds complexer geworden zijn. De bekendste - of beruchtste - terugroepactie van het jaar is natuurlijk die van Volkswagen.

Het totale aantal terugroepacties van producten in ons land is dit jaar opnieuw gestegen. De stijging is te danken aan de autosector.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234