Dinsdag 07/07/2020

Voor altijd dat ventje van die hoes

Gevleid staat hij er niet op, David Fox, dat klopt. Als een huilerige twaalfjarige siert hij de hoes van 'Placebo', de in 1996 verschenen debuutplaat van de gelijknamige rockband. 'Ze hebben mijn leven verpest', klaagt Fox. En dus probeert hij nu via de rechter die schade te verhalen. Kinderen laten poseren voor een albumhoes is niet zonder risico's.

'Ready To Die' (1994)

Met knallende hiphopsongs als 'Machine Gun Funk', 'Gimme The Loot' en 'Big Poppa' geldt Ready To Die vandaag als onvervalste hiphopclassic. Haast even iconisch was de hoes: kleuter met gigantische afro tuurt gepamperd in het ijle. Even hilarisch als vertederend. Zijn identiteit, echter, blijft jarenlang voer voor speculatie, tot The Daily News eind vorig jaar de kroon ontbloot. Ene Keithroy Yearwood, geboren en getogen in de Bronx en nu een 19-jarige student, out zich als 'hoes-baby'. Tot ontgoocheling van niet weinig B.I.G.-fans, die op een jeugdportret van Biggie Smalls gokten. Wat was gebeurd: Yearwoods moeder stuurde begin jaren negentig een reeks foto's van haar flink behaarde boreling naar een handvol New Yorkse modelagentschappen, een van de foto's komt bij Biggie terecht, en de rest is muziekgeschiedenis.

Petite histoire; Yearwood ontving 150 dollar voor zijn foto. "Iedereen blijft me maar vragen of ik er rijk ben van geworden", zei Yearwood aan The Daily News. "Dat mag stilaan stoppen. Neen, is het antwoord."

'Houses of The Holy' (1973)

Led Zeps vijfde studioalbum, vooral in het collectieve geheugen gegrift door de mysterieuze, uiterst herkenbare hoes. Geïnspireerd op Arthur C. Clarkes roman Childhood's End toont die een collage van in Noord-Ierland geschoten beelden. Hoofdrolspelers in de photo-shoot, die door slechte weersomstandigheden tien dagen aansleepte: Stefan en Samantha Gates, op dat moment vijf en zeven jaar oud en reeds in verschillende televisiereeks en reclamespots te zien. "Eigenlijk heb ik nog nooit naar dat album geluisterd", vertelde Stefan Gates in 2010 aan de BBC. "Maar die hoes heb ik altijd erg sinister gevonden."

Petite histoire: Stefan Gates maakte de voorbije jaren naam als presentator van avontuurlijke kookprogramma's als Cooking In The Danger Zone. Zijn zus Samantha daarentegen is intussen uitgeweken naar het Zuid-Afrikaanse Kaapstad.

'Nevermind' (1991)

Zonder enige twijfel het bekendste 'hoes-kind': Spencer Elden. Zwemt, nou ja spartelt, onder water een ongrijpbaar dollarbiljet achterna, en belandt aldus op een van de meest geroemde albums aller tijden. Om de ogen van gevoelige huismoeders te ontzien werd op de geslachtsdelen van de zwemmende baby wel een promosticker aangebracht. "Het voelt heel vreemd en ongemakkelijk aan dat miljoenen mensen me naakt hebben gezien", zei Elden, intussen 23, in een gesprek met de Amerikaanse muziekzender MTV. "Ik voel me nu de grootste pornoster ter wereld." Niettemin poseert Elden in 2001 voor een remake van de Nevermind-hoes, ditmaal met zwembroek en dus zonder promosticker.

Petite histoire: in 2003 verschijnt Elden ook op de hoes van een ander album, The Dragon Experience van de Amerikaanse experimentele artiest cEvin Key.

'Contra' (2010)

David Fox' aanklacht tegen Placebo doet fel denken aan de zaak-Ann Kirsten Kennis. Het voormalige fotomodel, 53 intussen, sleurde twee jaar geleden de New Yorkse indieband Vampire Weekend voor de rechter. Reden: op de hoes van Contra - hun warm onthaalde tweede plaat - zwierde Vampire Weekend een polaroid uit 1983, door multi-instrumentalist Rostam Batmanglij pardoes uit een oude Flickr-doos geplukt. Op die foto, van de hand van fotograaf Tom Brody, kijkt Kennis als een begeerlijke Barbie de lens in. Roze getuite lippen, knalgele polo.

Maar ook: verbijsterde blik wanneer dochterlief 27 jaar na afklikken met Contra binnen komt gehuppeld. Alras stapt Kennis naar de rechtbank, klaagt over onrechtmatig copyright, en eist twee miljoen dollar schadevergoeding. In augustus vorig jaar wordt bekendgemaakt dat Kennis haar aanklacht intrekt, nadat Vampire een niet nader genoemd bedrag op haar rekening heeft overgemaakt.

Petite histoire: Zo protectionistisch Kennis reageerde op Contra, zo gretig gaf ze zichzelf in de jaren tachtig en negentig bloot. Google even en vind onder meer advertenties in bad (voor Vaseline) en bh (voor lingeriemerk Bali).

'For All The Wolf Calls' (1984)

"I said, hey pretty kitty/won't you spend yer time with me/we'll have a ball/cause you're the cutest of 'em all!", zingen The Scabs op 'Cute Ruth', een van de tien songs op For All The Wolf Calls. De Ruth in kwestie blijkt Ruth Janssen, toenmalig lief van zanger Guy Swinnen én zus van radiomaker Luc Janssen. Volledig in de ban van U2's Boy, met de legendarische jongensachtige cover, dropt Swinnen zijn neefjes op de hoes van hun tweede album. Eppo en Jasper trekken met vader Luc naar een vervallen pianofabriek in de Brusselse Koningsstraat, pakken respectievelijk een gitaar en een drumstick vast, en lachen vriendelijk naar fotograaf Danny Willems. "Ik heb daar toen vijfhonderd frank voor gekregen", vertelde Eppo Janssen, vandaag programmator van Pukkelpop, vorig jaar aan Studio Brussel. "Waarmee ik me later een mountainbike heb gekocht. Dankzij The Scabs ben ik dus nog aan sport gaan doen ook."

Petite histoire: De hond op de hoes luisterde enkel naar de naam 'Donald' en was van straat geraapt.

'Green Mind' (1991)

Op voorspraak van Sonic Youth-frontvrouw Kim Gordon, zo wil de legende, opteert Jay Mascis voor dit rokende meisje als cover van Green Mind, het eerste album van zijn band Dinosaur Jr. zonder kompaan Lou Barlow. Het beeld heeft Priscilla als titel en stamt uit Almost Grown, een eind jaren zestig gelanceerd fotoboek van de veelgeprezen Joseph Szabo.

Petite histoire: de identiteit van het rokende meisje is tot op vandaag een mysterie. Niet zo de ukken op de albums Korn (Justine Ferrara), Violent Femmes (Billie Jo Campbell), Siamese Dream (Ali Laenger) en War (Peter Rowen, ook te zien op Boy).

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234