Vrijdag 17/09/2021

Volvo Truck Gent huivert voor Renaultkiller Louis Schweitzer

‘Die mens zal iets moeten verdienen, zeker?’, reageert Karel Gacoms, destijds het gezicht van het vakbondsverzet bij Renault Vilvoorde. ‘Ik hoop voor de mensen van Volvo dat hij niet plan is om hun fabriek te sluiten.’

De Zweedse vrachtwagenbouwer Volvo AB heeft de 67-jarige Louis Schweitzer gisteren aangesteld als voorzitter van de raad van bestuur. Het gaat eigenlijk om een promotie, want de Fransman met Zwitserse roots is al sinds 2001 lid van die raad. “Het is een grote eer en een opwindende uitdaging om voorzitter te worden”, verklaarde Schweitzer, die Finn Johnsson vervangt.Schweitzer, achterneef van Nobelprijswinnaar Albert Schweitzer en neef van filosoof Jean-Paul Sartre, beweegt zich in de hoogste politieke en economische kringen van Frankrijk. Hij is de vroegere kabinetschef van de socialistische premier Laurent Fabius. Schweitzer is niet overal even geliefd. Een andere Franse ex-premier, Edith Cresson, vergeleek hem ooit smalend met ET, het buitenaardse wezentje uit de gelijknamige film.Hoewel hij intussen 67 is, blijft Schweitzer de mandaten bij grote bedrijven aaneenrijgen. Hij is onder meer voorzitter van het farmabedrijf Astra Zeneca en bestuurder bij de bankengroep BNP Paribas en cosmeticagigant L’Oréal. Maar in België is hij vooral bekend als topman van autobouwer Renault, waar hij eerst jarenlang CEO en daarna voorzitter was. Vorig jaar zwaaide hij er af, met de titel van erevoorzitter als afscheidscadeau. In februari 1997 kondigde Schweitzer de sluiting van de Renaultfabriek in Vilvoorde aan. De drieduizend werknemers werden koud gepakt. De verontwaardiging over de botte manier van communiceren was de aanzet tot de huidige ‘wet-Renault’ over collectief ontslag.Bij Volvo Europa Truck, de assemblagefabriek in Oostakker bij Gent, zijn ze er niet gerust op. “Tot op de dag van vandaag doet de naam Schweitzer ons het haar op de huid rechtkomen”, reageert vakbondssecretaris Patrick Mertens van ABVV-Metaal Oost-Vlaanderen. “De sluiting van Renault Vilvoorde - en vooral de manier waarop - zijn de werknemers in de automobielsector zeker en vast nog niet vergeten. Wij rekenen er op dat de bedrijfscultuur van Volvo en vooral de manier waarop de sociale dialoog verloopt in het bedrijf verder gezet wordt.”“De sluiting van de fabriek was zeker vereist”, blikte Schweitzer in 2005 terug in een interview met De Morgen. “Vergeet niet dat we toen niet alleen Vilvoorde hebben gesloten. In Portugal hebben we een fabriek stopgezet. Ook in Frankrijk zijn verscheidene sites dichtgegaan. Renault moést Vilvoorde sluiten. Dat was geen gemakkelijke beslissing. De werknemers in Vilvoorde werkten goed. Je kon ze niets verwijten.”

Zware klappen voor sector

De vrachtwagensector heeft zwaar te lijden gehad onder de crisis. In zowel België als heel Europa liepen de bestellingen voor nieuwe trucks dramatisch terug, omdat het goederentransport zware klappen kreeg. De Gentse fabriek is goed voor ongeveer 43 procent van alle Volvovrachtwagens die geproduceerd worden. Er werken ongeveer 3.300 mensen, ondersteunende diensten ingegrepen.De nabijgelegen autofabriek Volvo Cars Gent krijgt overigens niet te maken met Schweitzer. De productie van Volvo-auto’s is in het handen van het Amerikaanse Ford, dat de laatste hand legt aan de verkoop van het Volvo-automerk aan het Chinese Geely.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234