Zaterdag 06/03/2021

Volvo S80 wil geschiedenis schrijven

Een gedurfd design, heel wat nieuwe technologie en ongeëvenaarde veiligheidskenmerken, met die troeven probeerde Volvo vorige week in Goteborg het autowereldje te verrassen. De S80, want zo heet het nieuwe topmodel van de Zweden, mikt dan ook op de klanten van vooral de Duitse prestigemerken Mercedes, BMW en Audi. Ze zullen er in Stuttgart, Munchen en Ingolstadt allicht niet mee kunnen lachen.

Alain Devos

De S80 moet de enkele maanden geleden definitief uit de catalogus verdwenen S90 doen vergeten. Een moeilijke opdracht is dat allicht niet, want die S90 kon toch al een tijdje niet meer echt overtuigen. Een veel te klassieke carrosserie en een mechaniek die al evenmin tot de verbeelding sprak maakten dat die grote Volvo alleen nog de heel trouwe fans kon bekoren. De opvolger heeft echter vrij lang op zich laten wachten, maar dat zou vooral het gevolg zijn van de in 1994 zo bruusk beëindigde verloving met Renault. De Zweden hadden het blijkbaar moeilijk met de Franse mentaliteit (en omgekeerd) en de nochtans al tot in de kleinste details geplande fusie ging niet meer door. Volvo stond plots weer op eigen benen. Gelukkig liep de in Gent gebouwde 850 als een trein en zorgde ook de samen met gelegenheidspartner Mitsubishi ontworpen S40 en V40 voor de nodige zuurstof. Maar nu willen de Zweden dus weer een versnelling hoger schakelen. Vier jaar lang werd gewerkt aan wat volgens Volvo een van de veiligste auto's moet worden die er ooit gebouwd werden, die tegelijk echter ook met een heleboel andere sterke troeven zal uitpakken. Het design van zijn carrosserie bijvoorbeeld, die voor een Volvo toch wel een verrassing mag worden genoemd. De hoekige vormen van de vroegere modellen en van de nog altijd populaire S70 ruimden de plaats voor een heel opvallend uitzicht, waarvan vooral het trapeziumvormige 'kontje' en de vreemde achterlichten misschien wel niet door iedereen zullen worden gesmaakt. Over het interieur zullen de meningen minder verdeeld zijn. Er zitten heel wat originele snufjes in, waarmee zowel meer comfort als verbetering van de veiligheid wordt beoogd. Zo heeft de auto vooraan zetels en hoofdsteunen die, volgens de ingenieurs die ze ontwierpen, eindelijk een oplossing kunnen bieden voor de zo gevreesde nekslag (of 'whiplash') bij een aanrijding langs achteren. En bij een botsing in de flank van de auto verhindert een heus gordijn dat het hoofd en het bovenlichaam geraakt worden. Dat 'inflatable curtain' zit verborgen in de plafondbekleding en strekt zich bij een aanrijding in 25 duizendste van een seconde uit van de voor- tot de achterstijl. Ook met zijn antidiefstalbeveiliging wil Volvo nieuwe normen stellen. De Zweden spelen zelfs handig in op het toenemende onveiligheidsgevoel. Met een afstandsbediening kan de bestuurder bijvoorbeeld onder de buitenspiegels twee lampen doen branden, die de onmiddellijke omgeving van de auto verlichten. In een donker steegje of een verlaten parkeertoren kan dat handig zijn. En bij het uitstappen volstaat het om even aan de hendel van de grootlichten te trekken om de weg naar de uitgang van de garage of naar de deur van de woning gedurende 90 seconden te verlichten. Heel knap is ook de in de middenconsole geïntegreerde GSM-telefoon (met zelfs enkele toetsen op het stuurwiel). Een aparte hoorn maakt het ook de passagiers op de achterbank mogelijk een gesprek te voeren.

Maar Volvo is ook bijzonder trots op de mechaniek van de auto. Zo zullen de topmodellen worden aangedreven, op de voorwielen, door twee dwars geplaatste zescilinders (een wereldpremière). Volgens Volvo kunnen die voor evenveel rijcomfort en vergelijkbare prestaties zorgen als de achtcilinders van de concurrentie, terwijl ze toch aanzienlijk minder brandstof verbruiken. In de S80 T6 zit een krachtbron die zomaar eventjes 272 pk en een al even indrukwekkend koppel van 380 Newton opbrengt, cijfers waarmee men inderdaad klanten van pakweg de BMW 7-reeks en de Jaguar XJ zou moeten kunnen overtuigen. We gaan dit Zweeds juweeltje binnenkort al eens uitproberen en komen er dan nog op terug. Maar de Belgische invoerder liet ons ondertussen al weten dat de goedkooptste S80 met een 2,4 liter van 140 pk 1.140.000 frank gaat kosten. Voor het T6-topmodel zal zo'n 1,6 miljoen frank worden aangerekend. En in vergelijking met de concurrentie lijken die prijzen nog best mee te vallen. De verkoop van de auto begint pas na de zomer.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234