Woensdag 05/08/2020

Volvo krijgt bijna miljard aan nieuwe Chinese leningen

Volvo krijgt 922 miljoen euro van de Chinese Ontwikkelingsbank. Met het geld kan de Zweeds-Chinese autobouwer zijn uitstaande schulden herfinancieren. Het concern moet de komende 5 jaar zo'n 600 miljoen aan oude leningen afbetalen.

De nieuwe geldstroom geeft China nog meer invloed op het bedrijf. Volvo werd in 2010 van Ford overgenomen door de ambitieuze autofabriek Geely uit Hangzhou, een miljoenenstad bij Shanghai. Sindsdien is het zwaartepunt van het Zweedse bedrijf, dat een grote fabriek heeft in Gent, geleidelijk naar China gaan verschuiven. Daar mikt de nieuwe eigenaar Geely op twee nieuwe fabrieken, om een thuismarkt te kunnen bedienen die in de toekomstplannen de belangrijkste markt voor het Zweedse merk moet worden.

Ook de technologie van Volvo wordt steeds meer benut door Geely, dat met zijn eigen thuismerken als Emgrand meer aan de weg wil timmeren in China. Geely meldde eerde deze maand dat het drie nieuwe afspraken over technische samenwerking heeft gesloten met zijn Volvodochter, waardoor het Chinese merk toegang krijgt tot technologieën voor veiligheid en zuivering van de binnenlucht en tot het middelgrote platform waarop de meeste Volvo's nu worden gebouwd.

Hiermee kunnen de in China ontwikkelde, goedkopere merken van Geely op een hoger niveau worden gebracht. Vooral veiligheid en schone lucht in de auto zijn belangrijke verkoopargumenten op de Chinese automarkt, met veel steden met een beroerde luchtkwaliteit en onveilige wegen op het platteland.

Geely wil er ook zijn exportprofiel mee verbeteren. Het concern verkoopt zijn auto's nu vooral in ontwikkelingslanden waar het bijvoorbeeld moet opboksen tegen Japanse merken. Door voortaan met het etiket 'Zweedse technologie' te kunnen pronken hoopt de Chinese autobouwer van zijn imago van matige kwaliteit af te geraken.

Volgens Geely zal de synergie tussen de Zweedse en Chinese poten van het concern steeds meer worden uitgebreid. "Volvo Car geniet een voorhoedepositie in een aantal technieken, die waardevol is voor onze kwaliteitsverbetering. Daartegenover staat dat de kennis van Geely inzake de lokale markt en zijn ervaring met kostenbesparingen nuttig kunnen zijn voor Volvo."

Het Geelyconcern heeft naast Volvo drie Chinese merken, die Emgrand, Gleagle en Englon heten. Het hoopt hiervan dit jaar bij elkaar 460.000 exemplaren te kunnen verkopen, 6 procent meer dan vorig jaar. Meer dan een vijfde van de productie - dit jaar bijna 100.000 auto's - wordt inmiddels geëxporteerd, naar landen als Irak, Rusland en Oekraïne.

De Zweedse autobouwer Volvo zal banen schrappen als de resultaten het komende jaar blijven tegenvallen. 'Als de verkoop blijft dalen, hebben we al onze opties uitgeput. Er zijn geen tijdelijk aangestelde medewerkers meer', zei topman Håkan Samuelsson in de Zweedse krant Svenska Dagbladet. Volvo heeft een belangrijke autofabriek in Gent, waar de meeste productie - dit jaar 258.000 wagens - vandaan komt. Gent zei eerder al dat 2013 moeilijker wordt dan 2012. In de Vlaamse fabriek werken 5.000 mensen.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234