Maandag 14/10/2019

Volvo Gent verliest model

Het kleinste model van Volvo, de C30, zal niet meer gebouwd worden in de Gentse assemblagefabriek. Deze week werd het laatste exemplaar van de wagen met het opmerkelijke design er gebouwd. Een opvolgmodel komt er niet.

In alle stilte rolde woensdag het allerlaatste exemplaar van de Volvo C30 van de band in Gent. De driedeurs-Volvo, die een concurrent moest worden van modellen als de Audi A3, werd sinds de zomer van 2006 in Gent geassembleerd.

"Van het model werden in de loop der jaren ruim 200.000 exemplaren gebouwd", zegt Mark De Mey, de woordvoerder van Volvo Cars Gent, dat exclusief de kleinste wagens van Volvo bouwt. Na meer dan zes jaar productie had de C30 zijn beste tijd gehad.

Dit jaar werden slechts 18.000 stuks gemaakt. Dat is amper 7 procent van de totale productie van de Gentse fabriek. Omdat er geen opvolger is van dit model, betekent dat mogelijk wat volumeverlies voor de fabriek. Volvo Cars Gent is de grootste fabriek van Volvo, dat sinds enkele jaren in handen is van de Chinese groep Geely.

Geen alternatief

De C30 is het derde model dat dit jaar wordt stopgezet bij Volvo Cars Gent. In het voorjaar rolden de laatste exemplaren van de S40 en V50 van de band. Die modellen werden vervangen door de V40, waarvan er dit jaar 35.000 werden geproduceerd.

Volvo heeft niet meteen een opvolger klaarstaan voor de C30. Vorig jaar klonk het nog bij de Zweedse autobouwer dat de drie kleinste Gentse modellen (C30, S40, en V50) zouden worden vervangen door twee nieuwe modellen. Hoe die er precies zouden uitzien, bleef lang onbekend. In februari werd de V40 voorgesteld op het autosalon in Genève, maar over het tweede kleinste model bleef het tot vandaag opmerkelijk stil.

Nu de C30 geruisloos wordt uitgefaseerd, blijkt er geen alternatief voor de C30 te komen. "De V40 vervangt eigenlijk de C30, S40 en V50", zegt René Aerts, de woordvoerder van Volvo Cars Belgium.

Volvo heeft ook niet meteen een ander klein model in de pijplijn zitten. In de moeilijke Europese automarkt lijkt Volvo eerst de kat wat uit de boom te willen kijken. "De eerste jaren zal vooral geïnvesteerd worden in een nieuw gamma viercilindermotoren en een nieuw platform", zegt Aerts.

Flexibel platform

Met het eigen productieplatform komt Volvo Cars volledig los van zijn vroegere moederbedrijf Ford. Het nieuwe productieplatform is een zogenaamde 'scalable architecture', een flexibele basis waarmee zowel de compacte V40 als de grote terreinwagen XC90 gebouwd kan worden.

Het is onduidelijk wat de stopzetting van de C30 betekent voor de elektrische plannen van Volvo. De voorbije jaren werd een beperkte serie van de elektrische C30 gebouwd. De Vlaamse regering, die Volvo Cars waarborgen beloofde, eiste onder meer dat de massaproductie van de elektrische C30 in Gent zou gebeuren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234