Zondag 29/03/2020

Volvo

Volvo bereidt met ambitieus groeiplan beursgang voor

Een productielijn van Volvo Gent.Beeld Photo News

De Chinese eigenaar Geely wil de Zweedse autofabrikant Volvo nog dit najaar naar de beurs in zowel Zweden als Hongkong brengen. Het zou de bekroning zijn van een opmerkelijke remonte.

Als alles volgens plan verloopt zou het nog een mooie afsluiter van 2018 kunnen worden op de beursvloer. Volvo-eigenaar Zhejiang Geely is namelijk van plan zijn autofabrikant nog dit jaar naar de beurs te brengen, zo meldt Financial Times. Een notering in zowel thuisland Zweden als in Hongkong behoort daarbij tot de mogelijkheden. De waarde van Volvo, die in Gent een belangrijke vestiging heeft, wordt door de Chinese eigenaar geschat op zo’n 30 miljard dollar (ongeveer 26 miljard euro). Geely heeft op dit moment een belang van 99 procent in Volvo, de andere 1 procent is in handen van een groep Zweedse institutionele beleggers.

Het Chinese concern is sinds 2010 eigenaar van de autotak Volvo Cars, terwijl Geely eind 2017 ook een groot belang nam in Volvo Group, waaronder onder meer de vrachtwagens vallen. De auto- en vrachtwagenproductie werden in 1999 van elkaar gescheiden.

Volgens analisten zal Geely in eerste instantie 15 procent van de aandelen verhandelen. Het persbureau Bloomberg stelt dat de zakenbanken Goldman Sachs, Morgan Stanley en Citigroup geselecteerd werden om de beursintroductie te begeleiden. De beursgang is voor de Aziatische autobouwer een forse opsteker. Als het bedrijf 15 procent van de aandelen aanbiedt, levert dat zo'n 4,5 miljard dollar op. Geely kocht de Zweedse automaker in 2010 voor 1,8 miljard dollar van het zwalpende Ford Motor.

Na ettelijke kwartalen rode cijfers en een forse herstructurering die duizenden banen kostte zag Ford geen andere uitweg meer dan een verkoop. Het Amerikaanse concern moest in 2010 ook al afstand doen van zijn aandeel in Mazda. Eerder al deed de Amerikaanse autoreus Jaguar, Land Rover en Aston Martin van de hand. 

'Forse waardering'

Onder Geely maakte Volvo een opmerkelijke remonte door. De Chinezen staken fors geld in het ontwerp van de auto's die moesten wedijveren met luxemodellen van met name Duitse makelij. En de verkoop op de omvangrijke Aziatische markt liep onder Geely vlot. 

Toch is de beurswaarde van 30 miljard dollar volgens analisten fors, en hoger dan de waarderingparameters van pakweg BMW of Mercedes. Geely hoopt dat te rechtvaardigen met een ambitieus groeiplan. De Zweeds-Chinese autogroep maakte in juli vorig jaar bekend dat hij als eerste constructeur geen nieuwe modellen op klassieke brandstoffen meer op de markt zal brengen. Vanaf volgend jaar zal elk nieuw model uitgerust zijn met een elektrische motor. 

De strategie bij Volvo is er op gericht de verkopen tot 2025 te verdubbelen. Het verkoopcijfer lag vorig jaar op 571.577 auto's. Dat betekent een jaarlijkse stijging met gemiddeld 9,5 procent. Vorig jaar lag die toename op 7 procent. 

De winstmarge die Volvo haalt op zijn verkochte auto's bedroeg vorig jaar 6,4 procent. Bij concurrenten als BMW en Mercedes ligt dat 2 tot 3 procentpunt hoger. Niettemin kon Volvo, dat zijn hoofdzetel heeft in Göteborg, vorig jaar over het algemeen goede cijfers voorleggen. De inkomsten lagen met 20,2 miljard euro zelfs 16,6 procent hoger dan in 2016.

'Chinese auto made in Gent'

In ons land stelt Volvo Cars in Gent zowat 6.000 mensen tewerk. Daar lopen zowat 5.200 wagens van de band, haast allemaal is bestemd voor de exportmarkt. In Gent wordt de nieuwe XC40 gebouwd, en ook de bouw van de Lynk & Co 01, een Chinese SUV die eind 2019 op de markt komt, werd toevertrouwd aan Gent. Lynk & Co is een auto uit de portfolio van Geely.

Een van de redenen waarom een beursgang alsnog kan afketsen, is een verdere escalatie van de handelsoorlog tussen de Verenigde Staten en China. Beleggers zouden alsnog kunnen afhaken, omdat Volvo geraakt kan worden door heffingen. In China worden sedans voor de VS-markt gebouwd, terwijl in South Carolina Volvo's voor de Chinese markt van de band rollen. De eerste plannen voor een beursgang dateren al van dit voorjaar. Maar nu wordt er duidelijk vaart achter gezet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234