Woensdag 07/12/2022

Column

Voluntarisme is heilzaam voor de individuele en de gezamenlijke ziel van onze samenleving

null Beeld Bob Van Mol
Beeld Bob Van Mol

Marktonderzoeker Jan Callebaut en schrijvende medemens Guillaume Van der Stighelen schrijven om beurten de column in Media.com

OPINIE

De snorren van Movember waren maar een opwarmertje. Eens het december is, wordt het druk in de media. De goede doelen verdringen elkaar en smeken om aandacht van krant, radio en tv. Sommige krijgen hun deel van de belangstelling door net niets te doen. Zo bood de tyfoon in de Filippijnen aan Coca-Cola de kans om zijn innoverende mediarol voluit in te vullen. Ze beslisten als eerste om al hun inspanningen in dat land op te schorten en het volledige budget aan noodhulp te schenken. In een eerste donatie ging het om 2.5 miljoen dollar.

Hoe prachtig dit gebaar ook is, volgens één Reddit-gebruiker blijft het toch advertising. Precies omdat dit initiatief simpelweg overal zal besproken worden, zowel op sociale media als op de hoek van de straat. Het zorgt ervoor dat Coca-Cola in de publieke perceptie een meer ethische firma wordt, met als gevolg dat consumenten ongetwijfeld zullen besluiten dat ze, door hun producten te kopen, het Hayan-initiatief steunen. "As great as it is, it still gives them advertising", besloot de Huffington Post. Knappe sociale positionering dus.

Het is echter een heel typisch voorbeeld van wat er in de samenleving gaande is. Geld geven is niet meer voldoende. Het gaat om de inzet en de inspanning: men moet moeite doen, zweet tonen. Coca-Cola mag die extra miljoenen niet uit een reservefonds halen. Het moet er wat voor afzien om de sympathie te krijgen die het verdient. Maar ze staan met deze houding niet alleen. In Antwerpen krijgt Wies Andersen meer media-aandacht met het feit dat hij zelf in de keuken gaat helpen van de Steenhouwer dan met het groot fundingfeest dat hij geeft in de Zuiderkroon.

De Vlaming wil dit, wij willen dit allemaal. Niet minder dan 700 verschillende goede doelen werden er door Music for Life geselecteerd om door luisteraars en kijkers gesteund te worden. Met duizenden staan ze klaar om straks de kou te trotseren op het terrein van Tomorrowland.

Geld waar inspanning aan vast zit is dubbel zoveel waard als 'gemakkelijk' subsidiegeld.

Deze mentale situatie is des te merkwaardiger omdat in de 'grote' structurele liefdadigheidsorganisaties net de tegenovergestelde ontwikkeling bezig is. Veel oorspronkelijk door vrijwilligers gedreven organisaties zijn intussen 'geprofessionaliseerd'. Daar waar de vrijwilligers het hart van de organisatie vormden met een paar fulltimers ter ondersteuning, zien we nu stilaan een inversie van de situatie. De vrijwilliger is gedegradeerd tot het hulpje van de professional. En als de centrale rol van de vrijwilliger verdwijnt, vermindert ook het geëngageerde hart en het aandoenlijk naïeve voluntarisme. De roep om structurele subsidies neemt evenredig toe. Daarom betalen we toch belastingen, nietwaar?

De heropleving van de individuele inzet maakt van december zo'n prachtige maand. De intelligentie van StuBru blijkt weer maar eens door op zo'n grootschalige manier zoveel mensen de kans te geven om zich persoonlijk in te zetten, om de voldoening te ondervinden zelf kou te mogen lijden en zo anderen te helpen. Voluntarisme is heilzaam voor de individuele en de gezamenlijke ziel van onze samenleving.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234