Maandag 26/09/2022

Milieuschandaal VW

Volkswagen: "Softwareaanpassing en eventueel kleine technische aanpassing volstaan"

Het Volkswagen-hoofdkwartier in Wolfsburg. Beeld GETTY
Het Volkswagen-hoofdkwartier in Wolfsburg.Beeld GETTY

Een softwareaanpassing en eventueel een kleine technische aanpassing zullen volstaan voor de dieselwagens van het merk Volkswagen die in België betrokken zijn bij het schandaal met de sjoemelsoftware van het Duitse autoconcern Volkswagen (VW). De aanpassingen zijn wel verplicht. Dat heeft Sven Kunath, verantwoordelijk voor de verkoop van het merk Volkswagen in Zuid- en West-Europa, gezegd in de bijzondere Kamercommissie over het dossier "dieselgate". De omvangrijke terugroepactie, van zo'n 320.000 wagens, zal zeker tot eind volgend jaar in beslag nemen.

Voor de wagens uitgerust met 1,2 liter en 2,0 liter dieselmotor volstaat een softwareaanpassing om de wagens aan te passen aan de normen. De wagens uitgerust met een 1,6 liter dieselmotor zullen een software-update en een kleine technische aanpassing krijgen, zo luidt het.

Zo'n softwareupdate zal ongeveer een uur in beslag nemen, over de technische aanpassing is er nog geen precieze info. Het Duitse Wirtschaftswoche berichtte vorige week dat het zou gaan om "een sensor van 10 euro" die in de luchtfilter zou worden ingebouwd. VW wil dit vooralsnog niet bevestigen, de gesprekken met de bevoegde Duitse autoriteit (KBA) zijn hierover immers nog aan de gang.

Vervangwagen

Klanten met een betrokken wagen kunnen die kosteloos laten aanpassen en hebben recht op een vervangwagen. VW zal voor klanten die dit wensen ook aanbieden om de wagen thuis te gaan ophalen en weer terug te brengen na de ingreep, aldus Kunath.

Kunath maakt zich ook sterk dat de aanpassing van de wagens geen gevolgen zal hebben op hun restwaarde. "Na de aanpassing zullen deze auto's de normen voor 100 procent respecteren. Er zullen geen gevolgen zijn op langere termijn." Ook op de prestaties van de wagens zou er geen impact zijn door de aanpassing.

Dat zegt ook D'Ieteren Auto. De invoerder ziet inzake volumes en prijzen van tweedehandswagens geen gevolgen, iets wat ook in het buitenland vastgesteld wordt.

Verplicht

Klanten zullen wel verplicht zijn om de aanpassingen te laten doen, ook al wensen ze dit niet. Zodra VW duidelijkheid heeft van de KBA, zal de autobouwer de betrokken klanten aanschrijven om hun wagen binnen te brengen. Klanten die toch weigeren hun wagen binnen te brengen riskeren sancties, maar hun auto kan wettelijk niet uit het verkeer worden genomen.

Op de vraag wie binnen VW verantwoordelijk is voor het milieuschandaal, wilde Kunath alleen kwijt dat de onderzoeken aan de gang zijn. "We moeten evenwel onze bedrijfscultuur in vraag stellen", aldus Kunath. "Daar gaan we ook aan werken."

Midden september brak het schandaal uit, waarbij VW sjoemelsoftware in dieselwagens installeerde, die de emissiewaarden van stikstofoxiden manipuleert. De emissiewaarden kwamen onder testomstandigheden daardoor een stuk lager uit dan tijdens reële verkeerssituaties. VW heeft alleen al voor de technische maatregelen 6,7 miljard euro opzij gezet.

Tot eind volgend jaar

De omvangrijke terugroepactie die er zal komen voor de VW-dieselwagens in België die uitgerust zijn met sjoemelsoftware, zal zeker tot eind volgend jaar in beslag nemen. Dat heeft Denis Gorteman, CEO van D'Ieteren Auto, maandag gezegd tijdens een bijzondere Kamercommissie rond "dieselgate. D'Ieteren Auto is de invoerder van de merken van het VW-concern. Zowat 320.000 wagens zijn betrokken in België, wereldwijd zijn dat er ongeveer 11 miljoen.

Gorteman herhaalde maandag "verrast en diep geschokt" te zijn over het milieuschandaal rond de NOx-emissiewaarden bij VW, dat midden september uitbrak in de VS. Niemand bij D'Ieteren Auto was volgens de CEO op de hoogte van het bedrog. "Wij maken geen deel uit van het probleem, maar wel van de oplossing", aldus Gorteman.

Het milieuschandaal bij Volkswagen zal volgens Gorteman uiteraard ook een impact hebben op D'Ieteren Auto en de Belgische concessiehouders. "Wij en onze concessiehouders zijn ook slachtoffers van het bedrog, net als de klanten", aldus Gorteman. "We zullen dan ook met de verantwoordelijken van Volkswagen contact nemen over een schadeloosstelling, zodra de impact op D'Ieteren Auto duidelijk is. D'Ieteren Auto is de grootste onafhankelijke VW-klant ter wereld, een huwelijk dat al 70 jaar standhoudt. Momenteel gaan we door slechte huwelijksjaren, hopelijk zullen de komende 70 jaar goede jaren zijn", zei Gorteman.

Gorteman benadrukte maandag ook dat de klant geen hinder mag ondervinden van het schandaal. "Wij zullen daarvoor alles in het werk stellen, zodat we het vertrouwen van onze klanten kunnen behouden."

6.000 Belgische wagens in tweede schandaal

In België zijn verder ongeveer 6.000 wagens van het Duitse autoconcern Volkswagen (VW) betrokken bij het schandaal rond CO2-emissiewaarden dat VW zelf opbiechtte. Dat heeft Gorteman gezegd.

Wereldwijd zijn bij het tweede schandaal rond de CO2-waarden tot 800.000 wagens betrokken: ongeveer 700.000 dieselwagens met een motor van het type EA288 en zowat 100.000 benzinewagens met een motor van het type EA211.

D'Ieteren Auto had begin november de verkoop van voertuigen betrokken in het tweede schandaal rond de CO2-waarden opgeschort, maar maakte vrijdag bekend die schorsing van de verkoop weer op te heffen. Het gaat om modellen van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat. De onregelmatigheden rond de CO2-uitstoot zijn niet technisch van aard, waardoor er ook geen technische ingreep zal volgen.

De CO2-uitstoot en het brandstofverbruik van deze voertuigen bij dagelijks gebruik blijven dus ongewijzigd. De eventuele belastingmeerkosten die voor de klant zouden voortkomen uit het CO2-schandaal, zal VW op zich nemen, zo beloofde de autobouwer. Of er een mogelijke nadeel is voor de betrokken klanten en zoja hoe groot dat is, wordt momenteel nog onderzocht. "Dit kunnen wij vandaag nog niet inschatten", aldus Gorteman.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234