Dinsdag 02/06/2020

Discriminatie

Volkswagen onder vuur na ‘smakeloze’ reclamespot op Instagram

Volkswagen.Beeld reuters

De Duitse autobouwer Volkswagen ligt onder vuur voor een reclamefilmpje op Instagram dat discriminerende beelden en taal zou bevatten. Het bedrijf heeft de campagne intussen ingetrokken en excuses aangeboden.

Het korte videoclipje was bedoeld als promotiecampagne voor het nieuwste Golf-model. In het filmpje is te zien hoe een grote blanke hand een gekleurde man als een marionet voortbeweegt en in een café gooit. In de zwevende letters op de beelden zou ook even een kleinerende term voor gekleurde mensen te zien geweest zijn.

Na stevige kritiek op Instagram heeft Volkswagen de reclamecampagne ingetrokken. “De video is ongetwijfeld verkeerd en smakeloos”, reageert de autobouwer. “We distantiëren en verontschuldigen ons. We zullen onderzoeken hoe dit is kunnen gebeuren en onze conclusies trekken.”

‘Ebit macht frei’

Volkswagen-CEO Herbert Diess moest vorig jaar nog door het stof omdat hij de slogan “Ebit macht frei” had gebruikt om het winstpotentieel van de autoconstructeur te omschrijven, een zinnetje dat wel erg veel weg heeft van de beladen nazi-leuze “Arbeit macht frei”. Het bedrijf nam toen afstand van die uitspraak en benadrukte dat het elke vorm van racisme, xenofobie en discriminatie afwijst, zeker gezien de geschiedenis van Volkswagen. Het bedrijf werd in 1937 opgericht in nazi-Duitsland. 

CEO Herbert Diess.Beeld EPA
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234