Vrijdag 19/04/2019

Dieselgate

Volkswagen krijgt er nu ook CO2-schandaal bij

Müller is nog maar pas CEO van Volkswagen. Hij volgde Martin Winterkorn op, die ontslag nam na Dieselgate. Beeld © AFP

Na de sjoemelsoftware heeft het grootste autoconcern van Europa opnieuw af te rekenen met een schandaal. Volkswagen heeft bij 800.000 wagens van verschillende merken 'onverklaarbare' waarden voor de CO2-uitstoot ontdekt.

Niet alleen diesel- maar ook benzinewagens zijn betrokken bij het nieuwste geval van wat de Duitse pers 'manipulatie' noemt. Deze keer gaat het om de CO2-uitstoot, zo maakte Volkswagen zelf bekend. "Tijdens het interne onderzoek kwamen onverklaarbare onregelmatigheden aan het licht in de uitstoot van CO2", meldt het concern, dat benadrukt dat de veiligheid van de wagens niet in het gedrang is gekomen. "Op basis van onze huidige kennis zijn ongeveer 800.000 auto's betrokken."

Het plaatst de autobouwer voor een nieuwe financiële strop. De ontdekking brengt immers een economisch risico van ongeveer 2 miljard euro met zich mee. Tegenover het Franse persagentschap AFP laat een woordvoerder verstaan dat wagens met dieselmotoren van 1,4 liter, 1,6 liter en 2 liter in modellen van Volkswagen, Audi, Skoda en Seat getroffen zijn. Ook een nog onbekende benzinemotor is betrokken.

"Van in het begin heb ik mij ervoor ingezet dat we de gebeurtenissen onafgebroken en volledig zouden uitklaren", zegt VW-topman Matthias Müller. "Daarbij laten we ons door niets of niemand tegenhouden. Het is een pijnlijk proces, maar er is geen alternatief. Voor ons telt enkel en alleen de waarheid. Dat is de voorwaarde voor de fundamentele hervorming die Volkswagen nodig heeft."

De nieuwste bevindingen komen bovenop de mogelijke uitbreiding van het dieselschandaal. Daarbij zou ook VW's meest winstgevende merk, Porsche, bij zijn betrokken. Onder meer de dieselmotor van het model Cayenne van het sportwagenmerk zou voorzien zijn van software die emissietests om de tuin kan leiden.

Volgens de Amerikaanse milieutoezichthouder EPA is ook in de zwaardere drieliterdieselmotoren de sjoemelsoftware aangetroffen. Zodra deze software constateert dat een auto aan een uitstoottest wordt onderworpen, treden systemen in werking om de uitlaatgassen schoner te maken. Op de openbare weg worden ze weer uitgeschakeld, waardoor de uitstootnormen worden overschreden.

Aandelen nemen duik

Tot nu toe was de software alleen aangetroffen bij kleinere diesels, mogelijk omdat deze meer moeite hebben de norm te halen dan grotere motoren. Doordat de tests bij een relatief laag vermogen van ongeveer 20 kilowatt (een kleine 30 pk) worden afgenomen, hoeven zwaardere dieselmotoren minder hard te werken. Hierdoor is de uitstoot van schadelijke stoffen lager, ook als de test niet wordt gemanipuleerd.

Volkswagen ontkent dat de software in deze zwaardere motoren wordt gebruikt, maar zag niettemin hoe de aandelenkoers opnieuw flink averij opliep.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.