Dinsdag 06/06/2023

Circulatieplan

Volgens het stadsbestuur rijd je in een halfuur rond Gent. Klopt dat?

De gevreesde Heuvelpoort, waar vijf wegen samenkomen, is een makkie, we sjezen erover. Beeld Bas Bogaerts
De gevreesde Heuvelpoort, waar vijf wegen samenkomen, is een makkie, we sjezen erover.Beeld Bas Bogaerts

De kleine ring rond Gent kan al het verkeer niet aan, zeggen tegenstanders van het circulatieplan. Nu al niet, na 3 april zeker niet. Je doet er hoogstens een dik halfuur over, beweert stad Gent. We namen twee keer de proef op de som, en waren verbaasd.

Tim F. Van der Mensbrugghe

Om halfnegen rijden we aan de Bijloke de R40 op, de kleine ring rond Gent. Na 30 seconden rijden staan we al stil. Dat komt goed met ons onderzoek, denken we. Het is aanschuiven richting Kortrijksepoort, het kruispunt van de R40 met de Kortrijksesteenweg. Voorbij dat punt ligt leeg asfalt te blinken. De gevreesde Heuvelpoort, waar vijf wegen samenkomen, is een makkie, we sjezen erover.

Vlak vóór de aansluiting van de autosnelweg op de ring – dank u, jaren 70 – verspert een kraanwagen aan baanvak, maar er rijdt zo weinig volk dat zelfs het ritsen vlot verloopt.

We spoeden ons naar de Dampoort, de Gentse verkeersknoop bij uitstek. Onlangs werden daar nieuwe wegmarkeringen geschilderd om het verkeer vlotter te versluizen en hop, we krijgen niet eens de kans om stil te staan.

Langs de Oude Dokken en over het Neuseplein gaat het zo ontzettend vlot dat we sabotage vermoeden. We rijden ons pas kilometers verder een heel klein beetje vast aan Palinghuizen, een knooppunt waar de R40 de Brugse Vaart over moet. De stadsring is er amper één voorsorteerstrookje breed. Hier komen we vanavond in de problemen, is de voorspelling.

Ook aan de wegenwerken voor de Bijloke is het aanschuiven, maar niet genoeg. We hebben er 28 minuten over gedaan. Schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) heeft gelijk gekregen. Deksels. Vanavond beter als we onze vooroordelen levend willen houden.

Poging twee

Om 16.52 uur rijden we aan de Bijloke de R40 op. Alweer hebben we nauwelijks gezelschap. Acht minuten later staan we al aan de Dampoort. Zelfs de mensen die Gent willen verlaten, staan niet in de file. Zit iedereen nog op het winteruur? Hebben wij ons van uur vergist? Op het traject langs de Nieuwevaart heb ik op dit uur al schandalig lang in de file gestaan, vandaag moet je je met zoveel leeg asfalt inhouden om je gaspedaal niet veel dieper in te drukken

Pas vlak voor Palinghuizen begint het verkeer op te stroppen. Daar zorgt de flessenhals ervoor dat wagens gaan vechten om elk plaatsje. Gearceerde stroken dienen als voorsorteervak. Je ziet sommigen sakkeren, maar het is meer uit gewoonte dan uit overtuiging. Zodra je het kruispunt voorbij bent, gaat het weer vlot.

Aan de drukke kruising met de Drongensesteenweg is er geen kat. Zitten alle pendelaars die Gent moeten verlaten op hun fiets?

Pas aan de Martelaarslaan is er file dankzij het laatste stukje wegenwerken aan de ring. Helaas, pech: vier minuten later staan we weer aan de Bijloke. Om 17.25 uur zit de rit erop; die heeft ons 33 schamele minuten van ons leven gekost.

Zelfs in de buurt van de Dampoort is het rustig. Beeld Bas Bogaerts
Zelfs in de buurt van de Dampoort is het rustig.Beeld Bas Bogaerts

Dus ja, het stadsbestuur heeft gelijk: in een halfuur rijd je de R40 rond. Máár dat moet je dan wel doen op een erg zonnige maandag, zo’n dag waarop de fiets wel een waardevol alternatief is en mensen wat langer op een terras blijven plakken ‘om de file te vermijden'.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234