Donderdag 20/01/2022

Volgens de berekeningen had 'De Da Vinci code' moeten floppen

Bestsellers hebben figuurlijke of metaforische titels

De bestseller De Da Vinci code van Dan Brown, wereldwijd nog steeds in de hoogste regionen van de verkooplijstjes, had een flop moeten worden. Tot die conclusie komen Britse statistici die zevenhonderd titels van bestsellers, gepubliceerd in de laatste vijftig jaar, onderzochten om erachter te komen welke titel je moet bedenken voor een gegarandeerde bestseller. De Da Vinci code zondigt tegen de formule voor een goede titel.

De onderzoekers vergeleken de titels van de bestsellers met die van mindere successen van dezelfde auteurs. Volgens hen vertonen de titels van bestsellers enkele gelijkenissen. De successen hebben figuurlijke of metaforische titels, geen letterlijke. Het eerste woord is ofwel een voornaamwoord, een werkwoord, een adjectief of een groet. De titel kan ook bestaan uit een bezittelijk voornaamwoord met een zelfstandig naamwoord of uit een adjectief met een zelfstandig naamwoord of hij kan de constructie The ... of ... hebben. Sleeping Murder van Agatha Christie en His Dark Materials van Philip Pullman scoorden hoog in het onderzoek.

Op basis van de formule zou het monstersucces van De Da Vinci code echter onmogelijk zijn omdat, volgens de onderzoekers, die titel te letterlijk is. Niettegenstaande die contradictie geloven de onderzoekers in hun formule. "Van de zevenhonderd titels konden we in 70 procent van de gevallen correct voorspellen of het een bestseller zou worden of niet", aldus dr. Alvay Winkler in The Guardian. "Dat is 40 procent beter dan puur gokken."

Een van Vlaanderens bestsellerauteurs Pieter Aspe ziet geen heil in de formule. "Dat zijn altijd regeltjes die men achteraf bedenkt voor iets wat je intuïtief doet. Als het dan voor het grootste deel klopt, denkt de wetenschap een formule gevonden te hebben", reageert hij. "In het geval van Dan Brown spreekt een woord als 'code' de mensen aan en 'Da Vinci' kennen ze. Zet die twee bij elkaar en je hebt een goede titel."

Aspe, die zijn titels zelf verzint, zweert bij korte titels, zodat het lettertype groter kan, en de titel moet iets te maken hebben met de inhoud van het boek en het beeld op de cover. "Mijn nieuwste boek heet Zonder spijt, een erg geladen titel. Of neem Ontmaskerd, een verhaal dat zich afspeelt tijdens carnaval en als beeld een masker op de cover heeft. Maar als de inhoud van het boek de lezer niet bevalt, heb je nooit een bestseller", besluit hij.

Dan Brown kan in elk geval gerust zijn. Volgens de formule kan zijn volgende boek alleen maar een bestseller worden, want dat krijgt de titel The Solomon Key. Een titel die qua structuur gelijkaardig is aan De Da Vinci code, maar figuurlijk is bedoeld.

Wilfried Eetezonne

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234