Donderdag 24/06/2021

Volgende week eerste show in het teken van grote maten

De eerste vrouwencollecties voor de zomer van 2011 werden gisteren geshowd op de catwalks van New York Fashion Week. Op 15 september wordt daar voor het eerst een modeshow gewijd aan zogenaamde plus-size models. De eerste dag kon alvast op weinig grote namen rekenen. Dat had alles te maken met Rosh Hasjana oftewel joods Nieuwjaar.Door An Bogaerts

New York Fashion Week eerste van vier belangrijke internationale modeweken

De overlap tussen het joodse Nieuwjaar en New York Fashion Week zorgde in the big apple voor het nodige improvisatiewerk. Niet alleen werden shows van bijvoorbeeld de joodse Max Azria verplaatst naar een later tijdstip, ook enkelejoodse modejournalistes gaven te kennen shows te zullen overslaan om dit driedaagse feest (van woensdag tot vrijdag) in familiekring te kunnen vieren. Op wandelafstand van het Lincoln Center, waar dit jaar voor het eerst de shows plaatsvinden, nodigt het Chabad-Lubavitch Jewish Center of the West Sixties alle Joodse fashionista's uit voor vieringen tussen twee shows door. “Het is belangrijk dat elke jood een plaats heeft waar hij naartoe kan om zich even ‘thuis’ te voelen, ongeacht hun bezigheden”, zei de rabbijn van het Chabad center in The New York Times, “Mode is een expressie van de ziel en wanneer het goed gedaan wordt, kan mode iets heel positief zijn.”

De New York Fashion Week is de eerste van vier belangrijke internationale modeweken (New York, Londen, Milaan en Parijs). De shows werden door de grote opkomst van de laatste jaren verhuisd van Bryant Park vlakbij Times Square naar het Lincoln Center in de Upper West Side. De stad voorziet een extra lading taxi’s aan Bryant Park om verstrooide fashionista's op hoge hakken toch op tijd naar de juiste plek te brengen. De nieuwe locatie krijgt al meteen een primeur, want op 15 september zullen de stoelen er op de proef gesteld worden tijdens de eerste modeshow in het teken van grote maten - of zogenaamde plus-size models. Organisator is het onlinelabel onestopplus.com, dat in een land met bijna 30 procent obese inwoners zijn inkomsten jaar na jaar ziet stijgen. Voor de rest zijn de bekendste namen in New York merken als DKNY, Lacoste, Ralph Lauren, Calvin Klein, Marc Jacobs, Diane Von Furstenberg en Tommy Hilfiger (die zijn 25stee jaar in het vak viert). Zij showen allemaal pas nà de joodse feestelijkheden om zo weinig mogelijk pers en kapitaalkrachtig cliënteel te mislopen.

Na de Amerikaanse modeweek wordt vanaf 17 september de 25ste verjaardag van de Londense modeweek gevierd. Daar wordt het vooral uitkijken naar de prijs voor Best Brand of the Year die jaarlijks door het British Fashion Council wordt uitgereikt. Op zich is dat zelden groot nieuws, ware het niet dat dit jaar naast oer-Britse merken als Burberry, Mulberry en Pringle ook het label van Victoria Beckham bij de genomineerden zit. Londen is traditioneel ook de modeweek waarop geëxperimenteerd wordt met nieuwe technologieën. Zo zullen Burberryfans de show van hun favoriete merk integraal op het internet kunnen volgen én via een iPad-applicatie onmiddellijk bestellingen kunnen doorsturen. Ook in de Britse hoofdstad worstelt men trouwens met de joodse kalender. Op 18 september viert de joodse gemeenschap immers Jom Kipoer, het feest van de ‘Grote Verzoening’.

In Milaan volgt de organisatie van de modeweek dit najaar een voor de hand liggende tactiek om dagenlang veel volk aan te trekken: verspreid de shows op zoveel mogelijk dagen (acht) en zorg ervoor dat belangrijke shows niet op dezelfde dag vallen. Voor Anna Wintour, de hoofdredactrice van de Amerikaanse Vogue die vorig jaar de modeweek in Milaan liet inkorten, wordt het een organisatorisch huzarenstuk.

Tijdens de afsluitende modeweek eind september/begin oktober in Parijs zullen alle ogen ten slotte gericht zijn op Karl Lagerfeld. Of beter gezegd: op het ontbreken ervan. Lagerfeld heeft immers de show van zijn persoonlijke collectie ‘Karl Lagerfeld’ geannuleerd. Naast zijn werk voor Chanel wil de ontwerper zich volledig toeleggen op een nieuw nevenproject: een masstige-lijn (een prestigecollectie voor de massa) die enkel via het internet te koop zal worden aangeboden. De eerste collectie van dat nieuwe Lagerfeldproject wordt in het najaar van 2010 online verwacht.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234