Maandag 28/11/2022

Voetbalvrouwen breken record

De NBA-finale of de beslissende baseballwedstrijd in de World Series? Amerikaanse sportliefhebbers stemmen tegenwoordig liever af op vrouwenvoetbal. Met 26,7 miljoen kijkers is de finale van de wereldbeker voetbal tussen de VS en Japan daar officieel de best bekeken voetbal-wedstrijd aller tijden. En wel hierom.

Even de cijfers op een rij. Bij televisiezender FOX zagen 25,4 miljoen kijkers hoe de Amerikaanse vrouwen zondagavond Japan met een 5-2-nederlaag naar huis stuurden. Daar kwamen nog eens 1,3 miljoen kijkers bij die afstemden op de Spaanstalige zender Telemundo. Een totaal van 26,7 miljoen kijkers. Beter dus dan de 26,5 miljoen kijkers die vorig jaar zagen hoe Duitsland het van Brazilië haalde in de mannelijke versie van het WK voetbal. Meer ook dan hun mannelijke tegenhangers van Team USA die op het WK in Brazilië 24,7 miljoen landgenoten aan het scherm wisten te kluisteren met hun wedstrijd tegen Portugal. Nog opmerkelijker is dat de voetbalvrouwen ook beter doen dan de finales in nochtans all american-sporten zoals basketbal en baseball. De zesde en beslissende wedstrijd van de NBA-finale tussen de Golden State Warriors en de Cleveland Cavaliers was dit jaar goed voor 'slechts' 23,3 miljoen kijkers. Voor de laatste wedstrijd van de world series baseball, in oktober vorig jaar, gingen 23,5 miljoen Amerikanen in hun zetel zitten. Hoe hebben de Amerikaanse vrouwen de mannen het nakijken gegeven?

1. Hun timing was perfect

Zondagavond is in de VS de avond bij uitstek om sport te kijken. De finale kon dus op geen beter moment vallen. Bovendien werd het toernooi in Canada gespeeld. Het tijdverschil was beperkt, waardoor de finale in grote delen van de VS in prime time op tv kwam.

Er was ook weinig concurrentie van andere sporten. Geen basket, american football of ijshockey, dus. Voor diehard-sportliefhebbers bleven enkel baseball en - jawel - vrouwenvoetbal over.

2. Ze wonnen

Het is altijd leuker om te kijken naar een team dat wint. En dat geldt zeker in de VS. "Amerikanen houden van winnaars, in welke sport dan ook", zegt de Nederlandse sporteconoom Pieter Verhoogt. "Maar vooral wanneer ze winnen in sporten die buiten hun eigen big sports (basket, ijshockey, baseball, american football, red.) vallen, krijgt dat bovenmatig veel aandacht. Denk maar aan de figuur Lance Armstrong en het hele circus rond hem."

3. Ze zijn met veel

Voetbal is in de VS razend populair bij vrouwen. Na de twee wereldbekeroverwinningen in 1991 en 1999 kreeg de sport een gigantische boost. Vandaag spelen zowat 375.000 meisjes voetbal in heel belangrijke scholencompetities. Daarmee is het de op twee na populairste sport bij meisjes, na basketbal en volleybal. Omdat in de VS zo veel meisjes voetballen, is er een heel grote vijver om talent uit te plukken. Zo creëer je een sterk nationaal elftal dat vaak wint, wat de populariteit van de sport alleen maar ten goede komt.

4. Ze duiken maar af en toe op

De Amerikaanse voetbalvrouwen beleven maar om de paar jaar een hoogtepunt. Het nationale team treedt enkel voor het voetlicht op de wereldbeker en de Olympische Spelen. Niet alleen vermijd je zo een overkill, zo'n toernooi met een beperkt aantal wedstrijden is ook overzichtelijker dan een volledig seizoen, en dus beter te volgen voor minder fanatieke sportliefhebbers. Bovendien zorgt zo'n competitie voor een natuurlijke spanningsboog. Hoe verder een team doorstoot, hoe meer 'fans' hun verrichtingen willen volgen. Zo ook vorige week. Dinsdag kon de halve finale tegen Duitsland 8,4 miljoen Amerikanen boeien. Zondagavond waren er dat plots drie keer zoveel.

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234