Dinsdag 14/07/2020

Voetbal

Voetbalploeg verloren? Geld terug!

Bij FC Den Bosch hebben de fans ook bij verlies (een beetje) reden tot juichen.Beeld Photo News

Bij de Nederlandse voetbalploeg FC Den Bosch betalen abonnees niet meer voor verloren thuiswedstrijden. Is dat een slimme promotiestunt of een doordachte strategie om meer abonnees aan zich te binden?

De voorbije drie seizoenen hebben de supporters van FC Den Bosch vooral zwarte sneeuw gezien. Veel juichen is er niet bij als je in de laatste drie seizoenen zestiende, zeventiende en veertiende wordt in de Eerste Divisie, de Nederlandse tweede klasse. Geen wonder dat het aantal trouwe abonnees in die periode van meer dan 1.000 zakte naar 650. 

"Als club waren we van mening dat wij nu aan zet waren. Hoe kunnen we de fans op een ludieke manier weer naar het stadion krijgen?", vertelt communicatiemanager Roel van der Krabben. Enter het pay-per-point-principe. 

Supporters betalen voor het nieuwe seizoen een vast instapbedrag tussen de 25 en de 125 euro, naargelang de plaats in het stadion. Bij een overwinning betalen fans 10 euro, een gelijkspel kost 5 euro, terwijl bij een nederlaag niets van hun bankrekening wordt gehaald.

Voor supporters

Mocht Den Bosch het afgelopen seizoen met het pay-per-point-principe hebben gewerkt, dan zouden de fans 135 euro kwijt zijn geweest. Nu betaalden zij 140 euro voor een seizoenkaart.

Bij de Belgische eersteklasser Waasland-Beveren kost het goedkoopste abonnement 175 euro. Het heeft op dit moment zo'n 3.000 abonnementen verkocht. Daar horen ze pas voor het eerst van deze formule. "Ik kan me voorstellen dat dit naar supporters toe een heel aantrekkelijke boodschap is", zegt pr-manager Martijn De Jonge. "Ik vraag me alleen af hoe je ervoor zorgt dat je uit de problemen blijft."

Als Belgische middenmoter is het niet onmogelijk dat je minder punten behaalt dan voorzien. "Dan zit je niet alleen sportief, maar ook financieel in de problemen", vreest De Jonge. Al is sporteconoom Trudo Dejonghe het daar niet mee eens. "Een club als Waasland-Beveren haalt het gros van zijn omzet uit tv-geld. Bovendien mag je niet vergeten dat de premies die clubs spelers uitbetalen bij winst een stuk hoger zullen liggen dan het bedrag dat clubs mislopen aan abonnementsgeld bij verlies."

Veilige inschatting

Hij ziet dit soort abonnementsformules als een interessante piste voor clubs die het moeilijk hebben om supporters aan zich te binden en in een te groot stadion spelen. Denk aan ploegen zoals Moeskroen en Eupen in de Jupiler Pro League, maar ook aan Westerlo, Roeselare en Tubize in reeks 1B. "Je kunt op basis van de voorbije drie jaar perfect een veilige inschatting maken van hoeveel punten je zult pakken op een seizoen."

Al zijn ze daar bij Westerlo niet van overtuigd. "Ik zie dat systeem hier niet al te snel ingevoerd worden", zegt Julie Schauwaers van KVC Westerlo. "Onze abonnees betalen in het begin van het seizoen hun abonnementen, in het pay-per-point-principe druppelt het geld binnen. Dat is niet leefbaar voor ons." 

Ook de administratie die bij zo'n dynamisch systeem komt kijken, schrikt de clubs af. "Kleinere clubs zijn altijd heel conservatief", weet Dejonghe uit ervaring. Hij stelde voor dat zulke clubs een systeem zouden installeren dat het gemakkelijk maakt om je abonnement voor een schappelijke prijs door te verkopen aan een vriend of kennis wanneer je zelf niet kan komen. "Maar dat is te veel gedoe. De grote clubs doen het nu wel."

Geen opera

De formule is niet alleen interessant voor supporters, maar ook voor potentiële sponsors. Zo heeft Den Bosch een partner gevonden die het verschil in misgelopen abonnementsinkomsten toestopt mocht de ploeg niet goed presteren. "Dat is in de eerste plaats een ideale verzekering voor de club, bovendien zou het heel goed kunnen dat de commerciële partner heel wat harten wint zonder een cent uit te geven", zegt Dejonghe.

Voor grote clubs zoals Anderlecht, Club Brugge of KAA Gent ziet Dejonghe niet wat ze bij het betalen per punt te winnen hebben. "Zij vullen hun stadions zonder enige problemen." Patrick Lips van KAA Gent beaamt: "Ik begrijp dat je als kleinere club creatief moet zijn. Maar een abonnement bij Gent is een soort van trouw, zoals in de opera. Je vraagt toch ook je geld niet terug wanneer de zangers niet zo goed waren als je had gehoopt."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234