Donderdag 26/11/2020

Column

Voetbal is koning: wie het een beetje handig speelt, publiceert nu slecht nieuws

Beeld DM

Pascal Paepen is financieel analist en docent bank & beurs.

Of ik in Mechelen lessen economie zou willen geven aan studenten die een opleiding journalistiek volgen? Die vraag kreeg ik afgelopen week van een opleidingshoofd van de Thomas More Hogeschool. Nu denk ik niet dat toekomstige journalisten zitten te wachten op zo'n cursus. Ik ken ondertussen al wel een paar mensen in het vak en op de spreekwoordelijke uitzondering na is journalist noch eindredacteur geïnteresseerd in de materie. Economie heeft nu eenmaal de reputatie behoorlijk saai te zijn. Cijfers zijn moeilijk te vatten en al helemaal niet sexy. En nieuws moet vandaag sexy zijn, want een journalist wordt beoordeeld op basis van het aantal lezers die hij kan boeien. Wie risico wil mijden kiest dan al snel voor een luchtig onderwerp dat populair is en veel 'clicks' oplevert. Dat is wat telt voor de adverteerder.

Lezer, kijker en luisteraar krijgen waar ze om vragen. Schreeuwerige titels die vaak niet eens bieden wat ze aankondigen, hapklare nieuwsbrokken die gemakkelijk te verteren zijn en wistjedatjes over acteurs in soaps. Op het eigenste moment dat Canvas - of is het Sporza - de match van de Rode Duivels tegen Zuid-Korea toont, geeft Het journaal op Eén een uitgebreide bijdrage over diezelfde match. De kijker krijgt ook nog de garantie mee dat hij meteen zal ingelicht worden als er tijdens de nieuwsuitzending een doelpunt komt. Voetbal is koning en opium voor het volk. Daarvoor dient alles te wijken. Een medium dat het aandurft met ander, belangrijker nieuws voor de dag te komen krijgt allicht een rode kaart en prijst zich daarmee uit de markt.

Wie het een beetje handig speelt, publiceert nu slecht nieuws. Met een beetje geluk zal het niet eens opvallen. Al dan niet toevallig komt Bosch met de mededeling dat er in zijn fabriek in Tienen 410 jobs sneuvelen. Bij Arco geeft men toe dat er een financiële put is van meer dan 1,2 miljard euro. Maar dat is heel wat mensen ongetwijfeld ontgaan. Nog veel minder aandacht wordt besteed aan de transporteur die zijn boeken moet neerleggen omdat files en loonkost hem de das omdoen. De kleine zelfstandige die iedere dag meer moeite heeft om op te boksen tegen supermarkten, onlinewinkels en groepsaankopen komt ook nauwelijks aan bod. Dat een slager om de hoek ermee ophoudt, zal ons worst wezen. Nieuws met betrekking tot kleine ondernemingen is zelden een prioriteit vanwege het lage spektakelgehalte.

En toch wil ik die uitdaging graag aangaan. Economie doceren aan journalisten in spe. In de hoop dat er heel wat studenten overtuigd kunnen worden van het belang van economie voor mens en maatschappij. De meerderheid van hen heeft wellicht nog nooit een les economie gehad en bladert allicht om ter snelst door de economiekatern van de krant. Maar we zullen proberen aan te tonen dat economisch nieuws wel degelijk belangrijk kan zijn. Sexy, zelfs. Niet iedereen zal overtuigd zijn van dat feit, maar de cursus zou wel een aanzet moeten zijn voor een aantal ambitieuze journalisten om het financiële en economische nieuws niet nog meer stiefmoederlijk te behandelen dan nu al het geval is.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234