Zondag 20/10/2019

Voer voor broodschrijvers

Shit zeg! Dan ontdek je na een jaar eindelijk dat Deborah Ostrega in een broodjeszaak werkt.

Je serveert Vlaanderen die scoop om van te smullen en een week later zit dat mens weer op televisie! In prime time bij die Peeters in zijn Hoe?Zo! nog wel. Schaamteloos zit dat daar na te denken, niet eens bloot. Daar hebben vier journalisten dan een week voor op de loer gelegen. Al was het om door de etalage van die eettent de meest onflatteuze foto ooit te maken. Met Photoshop was het ook gelukt en waarom niet gewoon verzinnen dat ze er 'madame pipi' is? Maar neen, zelfs een showbizzjournalist van Het Laatste Nieuws heeft zo zijn eergevoel. Hoe?Zo! Stank voor dank krijg je van zo'n griet!

Misschien ben ik niet belezen genoeg om de berichtgeving over zulke hete hangijzers als de job van Ostrega te kunnen vatten. Wat me volkomen ontgaat, is haar zogenaamde downfall. Ik dacht dat je na Mediamadammen alleen maar kon opklimmen in het leven. Maar werken voor de kost blijkt dus erger te zijn! Nu, voor zover ik weet, bakt Piet Huysentruyt ook wel eens een ei voor derden. Iemand als Ilse De Meulemeester voelt bij wijze van job aan stofjes. Bo Coolsaet aan heel wat anders. Dirk Denoyelle laat zich betalen om met legoblokjes te spelen. Kim Gevaert tovert haar dijen om tot kaasbollen in een spotje. Margriet Hermans zetelt in het parlement en Phaedra Hoste staat in haar onderbroek in reclamefolders. Wat is er plots zo weerzinwekkend aan het smeren van een eerlijke boterham?

Hoewel ik me kan voorstellen dat Amerika in shock zou zijn bij het zien van de ware gedaante van hun aanbeden Lords of Acid-seksgodin. De duistere diva wiens schaduw het zicht benam op Maurice Engelen en de zijnen. Om zo'n heilig monster neer te zetten en daarna lief naar je moeder in Limburg te bellen moet je ze verdomd goed op een rij hebben. En dat durf ik met een gerust hart over Deborah te beweren.

Zo bewonder ik bijvoorbeeld haar gebrek aan rancune. Hoe ze Vlaanderen de tonnen modder vergeeft die je na zo'n transatlantisch avontuur over je heen krijgt. Die 'ga terug naar af, u ontvangt geen 200 frank'-mentaliteit. Ik sta verstomd van haar gelatenheid wanneer ze trailervoer bij uitstek mag zijn voor De zaak Alzheimer, maar geen cent beter wordt van dat wereldwijde succes. Idem dito in het Lords of Acid-verhaal. Of dacht u dat zwemmen in de royalties haar hobby was? Hoe bewaart ze toch haar kalmte telkens als ze weer gratis op de voorpagina mag met het toegedichte vriendje van de week. En ja, wellicht heeft ze een neus voor foute mannen. Dat is nu eenmaal een eigenschap die zelfstandige vrouwen behoedt voor vroegtijdig settelen. Maar ze lost geen kwaad woord over de emotionele pletwalsen die haar pad kruisen. Blijven lachen voor de paparazzi. Waar haalt ze die vriendelijkheid als Dag Allemaal weer eens alles wil weten, liefst over niets? Vermoedelijk uit haar strikte opvoeding. Uit de waarden die ze meekreeg van haar hardwerkende, godvrezende ouders. Dat Poolse liedje waarmee ze Hugo Camps op de knieën kreeg onder zeil bij Jambers was niets dan de vertolking van puur genetisch erfgoed. Maar toch blijven de media liever blind voor die waarachtigheid en doof voor het feit dat ze aardig kan zingen. Ze moet per se in dat keurslijf van de punkerige bimbo. Zo niet, dan dreigen de media die menen haar gemaakt te hebben haar ook weer te slopen.

Om eerlijk te zijn eet ik wel eens zo'n door haar belegde boterham. Als het niet te druk is, maakt ze dan een praatje. Over haar muziekproject, het jazzy repertoire met niets dan pianobegeleiding waarmee ze vriend en vijand verbaasde in De Vooruit tijdens het Hartenpijncongres. Ik lees ook wel eens een tekst van haar die verrassend goed zit. Zoals die over haar 'trip naar Tsjernobyl' die ze net maakte als meter van de 'No Fear-actie'. Wie bij mijn martino zulke garnituren weet te serveren hoeft zich nergens over te schamen. Zelfs niet over de lulkoek van broodschrijvers.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234