Maandag 15/08/2022

NieuwsVoedselverspilling

Voedselverspilling tegengaan? Deze tips kunnen je helpen

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

‘Kijk, ruik, proef’. Met die boodschap lanceert de app tegen voedselverspilling Too Good To Go een nieuw pictogram waarmee het mensen wil aansporen om ook na het verstrijken van de houdbaarheidsdatum een voedingsproduct niet zomaar in de vuilnisbak te gooien. Consumenten wordt gevraagd om hun zintuigen te gebruiken, ook na de ‘ten minste houdbaar tot’-datum.

Redactie

Wat is het probleem?

Nog te veel mensen kennen het verschil niet tussen “te gebruiken tot” en “ten minste houdbaar tot”, blijkt uit onderzoek van Too Good To Go.

Wat is dat verschil precies?

Wanneer de “te gebruiken tot”-datum verstreken is, moet je een product meteen weggooien, omdat het nadien niet meer veilig is. Maar een product waarvan de “ten minste houdbaar tot”-datum overschreden is, kan mogelijk nog wel eetbaar zijn. Het geeft enkel aan dat tot die tijd de optimale kwaliteit behouden wordt.

In welke mate leidt dit tot verspilling?

De Belgen gooien jaarlijks 3,5 ton voedsel weg en tien procent daarvan is te wijten aan een misinterpretatie van de houdbaarheidsdata.

Hoe kan zo’n label helpen?

Het nieuwe verpakkingslabel dat de voedselverspillingsapp samen met veertien verschillende voedselproducten en supermarkten lanceert, vraagt de consument op zijn zintuigen te vertrouwen. Vooraleer je het product weggooit, kan je eerst voelen of de textuur nog goed is, ruiken of er een onfrisse geur is en proeven of de smaak veranderd is.

Waarom een pictogram?

De actie wordt ook ondersteund door het federaal voedselagentschap FAVV, Comeos en Test Aankoop. Die laatste stelde vast dat consumenten een pictogram duidelijker vinden dan een tekst. De bewustmakingscampagne zal twee jaar lopen en wordt in de komende maanden zichtbaar op een tweehonderdtal producten.

null Beeld Photo News
Beeld Photo News
null Beeld BELGA
Beeld BELGA
null Beeld Photo News
Beeld Photo News
Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234