Maandag 14/06/2021

NieuwsMilieu

VN vreest voor milieuramp door tanker met 200 miljoen liter olie: ‘Het is een tikkende tijdbom’

De Al Safer-tanker Beeld via REUTERS
De Al Safer-tankerBeeld via REUTERS

Een oude Al Safer-tanker in Jemen, met 200 miljoen liter olie aan boord, baart de Verenigde Naties grote zorgen. Deze is namelijk al jaren niet onderhouden, wat een grote milieuramp tot gevolg kan hebben.

“Het is een tikkende tijdbom”, zegt Peter-Derrek Hof, de Nederlandse ambassadeur voor Jemen. “Hoeveel tijd we precies hebben, weten we niet.” De tanker bevindt zich voor de haven van Hodeiah. Doordat er al jaren een burgeroorlog woedt in Jemen, is er weinig aandacht besteed aan het onderhoud van de tanker. “Hoe langer je wacht, hoe groter de kans op lekkage, op een explosie of op het zinken van het schip”, aldus Hof.

De machinekamer van de tanker kwam vorig jaar onder water te staan, waarna het al bijna fout ging. Mocht er iets misgaan, dan stroomt er bijna tweehonderd miljoen liter olie de Rode Zee in. Dat zou een ecologische en humanitaire ramp zijn, maar er zouden ook belangrijke internationale scheepvaartroutes worden geraakt. De Verenigde Naties schatten dat 30 miljoen mensen in landen langs de Rode Zee de gevolgen van een olieramp zouden ondervinden.

Hof heeft de handen ineengeslagen met ambassadeurs van andere Europese landen. Hij wil dat er zo snel mogelijk voor een tijdelijke oplossing wordt gezorgd. Inmiddels heeft ons land 1,5 miljoen euro uitgetrokken voor de inspectiemissie van de Verenigde Naties, die ruim 13 miljoen gaat kosten. Uit de missie moet blijken waar de zwakke plekken van de tanker zich bevinden. Daarnaast moeten mogelijke dringende noodoperaties uitgevoerd worden. Het uiteindelijke doel is om vast te stellen hoe het probleem op de lange termijn opgelost kan worden.

Houthi’s

Hof ziet wel wat beren op de weg. “Het probleem ligt duidelijk bij de Houthi’s”, verwijst hij naar de rebellengroepering. “De VN en de Houthi’s moeten tot een overeenstemming komen over de werkzaamheden die moeten worden uitgevoerd en de Houthi’s hebben daarbij feitelijk een vetorecht. Het schip ligt in door hen gecontroleerd gebied.” Oorspronkelijk was de tanker van het Jemenitische staatsbedrijf Yemen Oil and Gas Corporation.

Toen de oorlog in 2015 begon, viel deze echter in handen van de Houthis. Deze sjiitische bevolkingsgroep vecht sinds die tijd een bloedige oorlog uit met de soennitische meerderheid in het land. De gevechten zijn extra opgelaaid door de directe bemoeienis van Saudi-Arabië en Iran, die allebei volop steun geven aan hun geloofsgenoten in het conflict. Saudi-Arabië steunt de soennieten met een luchtoorlog, Iran levert wapens aan de sjiitische Houthis.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234