Woensdag 16/06/2021

Vlucht vertraagd of afgelast? In EU hoef je bijna nooit op compensatie te hopen

Passagiers wachten op hun vlucht in de vertrekhal van Brussels Airport. Beeld BELGA
Passagiers wachten op hun vlucht in de vertrekhal van Brussels Airport.Beeld BELGA

Passagiers die hun vlucht vertraagd of uitgesteld zien, krijgen daar in de Europese Unie nauwelijks een compensatie voor. Slechts in 25 procent van de gevallen waarin de reiziger recht heeft op een tegemoetkoming, werd die het afgelopen jaar ook daadwerkelijk toegekend.

Gratis eten en drinken werd aan minder dan de helft (46 procent) van de getroffen passagiers verstrekt in gevallen waar ze daar recht op hadden. Dat blijkt uit onderzoek in zes EU-landen - waaronder ons land - dat vandaag in Brussel werd gepresenteerd.

Monique Goyens van de Europese consumentenkoepel BEUC: "De cijfers zijn verontrustend. Luchtvaartmaatschappijen negeren de EU-regels regelmatig en de autoriteiten doen er niets aan. Consumenten hebben recht op bescherming, en niet alleen de klagers."

De EU-wet heeft betrekking op alle vluchten binnen de EU en uit de EU vertrekkende vluchten, en in de EU aankomende vluchten van een maatschappij uit de Unie. Vertraagde of afgelaste vluchten worden niet per definitie gecompenseerd. Er kunnen bijvoorbeeld bijzondere omstandigheden zijn.

Het onderzoek werd ook gehouden in Denemarken, Frankrijk, Italië, Portugal en Spanje.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234