Woensdag 01/04/2020

Mobiliteit

Vlot pakjes leveren doe je over het water

Geert Dekleermaeker start een goederentransportproject met vlotten die worden aangedreven door zonne-energie.Beeld Tim Dirven

Weg met de bestelwagens, daar zijn de boten. Een Gentse ondernemer heeft een vlot klaar dat op zonne-energie werkt en goederen naar het centrum van de stad kan brengen.

Om drie uur waren de groenten geplukt op een boerderij in de rand van Gent, twee uur later liggen ze klaar om verwerkt te worden in een soepbar. Met dank aan het vlot dat Geert Dekleermaeker ontwierp. Zes meter lang, 2,70 meter breed, een draagcapaciteit van 1,3 ton en met een stille motor die op zonne-energie werkt. Met een snelheid van zeven kilometer per uur kan het vlot de hele dag varen. Sneller kan ook, maar dan moet de batterij af en toe kunnen opladen.

Dekleermaeker testte het vlot als middel om goederen naar de Gentse binnenstad te brengen nog maar enkele keren, maar is naar eigen zeggen nu al in gesprek met enkele koerier- en logistieke bedrijven om dit verder uit te werken. "DHL wil er nu zijn huiswerk rond maken en er zijn ook al contacten met bijvoorbeeld Hannover, Manchester en Göteborg, die ook geïnteresseerd zijn in zo'n systeem."

Transport via water lijkt de logische oplossing voor een stad die duurzaamheid hoog in het vaandel voert en met het circulatieplan het autoverkeer wil ontmoedigen. "Gent is er ideaal voor", zegt Dekleermaeker. "Er is in de binnenstad geen enkele plek die verder dan 600 meter van het water verwijderd is. In combinatie met afhaalpunten en fietskoeriers kunnen boten een goede manier zijn om de vercamionnetisering tegen te gaan. Maar ook elders in Vlaanderen of Nederland kan dit: hier zijn veel goed uitgebouwde waterwegen, alleen worden die nog niet optimaal benut."

Als het aan de stad Gent ligt, moet dat de volgende jaren veranderen. Een jaar geleden richtte ze samen met enkele partners GentLevert op, dat innovatieve concepten voor het leveren en ophalen van goeden in de binnenstad van Gent wil stimuleren. 

"En het water is daar zeker een van de manieren voor", zegt Christophe Peeters (Open Vld), schepen voor Financiën, Feesten, Middenstand en Innovatie. "Die vlotten hebben ook het voordeel dat ze stil zijn en je dus ook op andere uren kan leveren. We zijn van plan om daar nu enkele proefprojecten voor op te starten en hebben de ambitie hier voortrekker in te zijn."

Vrachtwagens

In het verleden experimenteerde Gent al enkele keren met transport via het water, maar dat was nog niet voor kleinere pakketten. Bij de renovatie van enkele gebouwen in de winkelwandelstraat Langemunt en voor het bouwen van De Krook, de nieuwe stadsbibliotheek, werden materialen geleverd en grond afgevoerd met boten. "Op die manier haal je een pak vrachtwagens uit het centrum", zegt Peeters. "Binnenkort zal dit opnieuw gebeuren bij de bouw van een nieuwe sporthal in het centrum."

Voor het watertransport uitgebreid kan worden in om Gent of andere steden mee te gaan bevoorraden, is er echter nog flink wat studiewerk nodig. "Waar mag je laden en lossen? Kan je afhaalpunten aan het water maken? Er zijn nog wel vragen die beantwoord moeten worden", zegt Geert Dekleermaeker. 

Bovendien moeten er ook nog overslagplaatsen komen aan de rand van stad waar goederen gecentraliseerd worden voor ze Gent efficiënt binnengevaren kunnen worden. "Er is nu al één zo'n stadsdistributiecentrum, maar er zou er nog een moeten komen aan de zuidelijke kant", zegt Peeters. "De terreinen van UCB, vlakbij de Ghelamco-arena, zouden daarvoor bijvoorbeeld ideaal zijn. Vandaar raak je vlot in het centrum."

Om winkels en andere ondernemers te overtuigen voor de boot te kiezen speelt echter ook de prijs een rol. "De prijs komt nu al in de buurt van wat je betaalt voor de levering met een camionnette", zegt Dekleermaeker. "Je hebt immers geen brandstofkosten. Maar als steden ook belastingen gaan invoeren op de CO2-uitstoot, zal het zeker zo zijn. Bovendien is het voor het imago van die bedrijven heel goed, merken we nu al in de reacties die we krijgen: het geeft hen een duurzame uitstraling."

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234