Zaterdag 10/12/2022

Vloeibaar hout

Houtnoten in parfum zijn al lang geen mannenzaak meer. Ook in de traditionele parfumerie spelen ze een steeds grotere rol. Om verschillende redenen.

In de parfumerie ontwikkelen trends zich trager dan in de modewereld. Na de powerparfums van de jaren 80, de zuivere waterluchtjes van de nineties en de zoete comfortgeuren als antigif tegen de crisissen waarmee de nieuwe eeuw begon, groeit de vraag naar natuurlijke geuren evenredig met ons milieubewustzijn.

Houtnoten passen perfect in dat plaatje. Ze krijgen een steeds grotere rol in parfums, vooral bij nichemerken. Volgens store manager Pablo Perez van de Brusselse nicheboetiek Senteurs d'Ailleurs is hout niet langer een mannenzaak, maar perfect voor vrouwen die niet van bloemen of fruit houden. "Vaak beginnen ze met de zachtere soorten die niet te mannelijk ruiken, zoals vijgenhout of sandelhout."

De grootste parfumtrend van de afgelopen jaren was ongetwijfeld een soort genaamd 'oud'. Het is een van de duurste ingrediënten, omdat het zeldzaam en arbeidsintensief is. Het gaat om stukken van de Aquilaria-boom die geïnfecteerd zijn door een parasiet. De geurige olie die de boom aanmaakt om de aangetaste plekken te beschermen, heeft een rijk, rokerig en droog wierookaroma. In het Midden-Oosten is men er dol op, maar ook in het westen zijn ouds erg populair.

Volgens de Britse parfumexpert Michael Edwards dateert de eerste westerse oudgeur (Balenciaga Pour Homme) al van 1990. "Daar werd toen niet over gesproken, pas bijna twintig jaar later gaf Tom Ford het een podium met het parfum Oud Wood. De afgelopen drie jaar is het al oud wat de klok slaagt, jaarlijks komen er meer dan honderd nieuwe oudparfums bij."

Fris en proper

Parfumexpert Lisa Wilson van het consultingbedrijf Scent & Strategy voorspelt dat naaldhout de volgende hype zal worden. "Natuurlijke, frisse en aromatische geuren zoals cypres, ceder, spar, den en jeneverbes worden een belangrijke trend voor verschillende redenen", vertelde ze aan het digitale vakblad Cosmetics Design. "Het is gender bending: houtnoten werden vroeger geassocieerd met mannenparfums, maar worden tegenwoordig als uniseks beschouwd. Bovendien zijn we altijd op zoek naar het nieuwe 'fris en proper'-akkoord. Aromatische naaldhoutgeuren geven dat gevoel, op een vernieuwende manier."

Volgens Michael Edwards zijn het vooral de oosterse houtgeuren die de populaire 'floriëntals' - kruidige bloemengeuren met een oosterse inslag - stilaan van hun troon stoten. "Hout komt zeker op, maar dat vraagt tijd. In de jaren 90 had je al chypregeuren - parfums met bergamot, eikenmos en patchoeli - zoals Paloma Picasso, maar het fris bloemige Romance en later Narciso Rodriguez For Her waren de eerste chypres die populair werden bij een groter publiek."

Op 15 jaar tijd zag Edwards houtnoten steeds populairder worden en dat zal volgens hem alleen maar toenemen. "Hout- en chypregeuren zijn voor echte parfumliefhebbers, niet voor kinderen. De jonge generatie kiest voor meer toegankelijke, transparantere geuren. Maar de consument van tegenwoordig wordt ouder, is steeds beter geïnformeerd en bereid om nieuwe dingen te ontdekken."

Los van smaakvoorkeuren hebben houtnoten nog een voordeel: als basisnoten hebben ze een zwaarder moleculair gewicht waardoor je ze langer op de huid blijft ruiken. En dat is een eigenschap die veel consumenten erg belangrijk vinden.

10 toppers

Hout heeft verschillende gezichten: fris (vijgenhout), crèmig (sandelhout), droog (ceder), grassig (vetiver), mysterieus (oud) of met een vleugje vochtige aarde (patchoeli).

Vijgenhout is een van de meest frisse houtsoorten. Het groene Diptyque Philosykos (M/V) verkent de vrucht, de bladeren en de boom en is een klassieker in zijn soort.

Eau de toilette, 100 ml, 92 euro, nicheparfumerie

Serge Lutens Féminité du Bois is een damesparfum met cederhout, een zeldzaamheid. Het droge, eerder mannelijke karakter wordt gecompenseerd met smakelijke accenten van kaneel en pruim.

Eau de parfum, 50 ml, 90 euro, nicheparfumerie

Terre d'Hermès (M) is een van de mooiste vetivergeuren op de markt. Vetiver zijn de wortels van grassen die op Haïti groeien en een elegant, viriel aroma van hout, natte aarde en hooi hebben.

Eau de toilette, 75 ml, 103 euro, parfumerie

Patchouli van Reminiscence (V) is een van de meest iconische patchoeligeuren. Het vertaalt de hippiechic van het Franse juwelenmerk. Patchoeli zijn bladeren met de indringende geur van mos, hout en vochtige aarde.

Eau de toilette, 50 ml, 54 euro, parfumerie

Mizensir is de lijn van meesterparfumeur Alberto Morillas, waarin de laatste twee nieuwigheden tot de meest verfijnde oudinterpretaties behoren. Ideal Oud (V) heeft een klassiek oud-roos akkoord waarin je het talent van Morillas ontdekt om van zware materialen een verfijnde geur te maken. Perfect Oud (M/V) is een verrassende combinatie met iris en ceder en een droog, lederachtige aroma.

Eau de parfum, 100 ml, 190 euro, bij Senteurs d'Ailleurs in Brussel

Escentric Molecules Molecule 01 (M/V) bevat slechts één ingrediënt. Iso E Super heeft een droge, haast tactiele houtgeur.

Eau de parfum, 100 ml, 115 euro, te koop bij Necessities in Antwerpen

Byredo Super Cedar (M/V) toont het nobele karakter van cederhout, spaarzaam opgesmukt met rozenblaadjes, muskus en vetiver.

Eau de toilette, 50 ml, 98 euro, nicheparfumerie

Dsquared2 He Wood (M) ruikt als een kampeertrip in het bos, dankzij verschillende houtsoorten (vetiver, ceder, spar) en groene toetsen.

Eau de toilette, 50 ml, 59 euro, parfumerie

Estée Lauder Sensuous (V) is een van de weinige mainstream parfums met zo'n duidelijk (sandel)houtkarakter. Wel overdadig opgesmukt met witte bloemen, crèmige muskus en warme amber.

Eau de parfum, 50 ml, 71,37 euro, parfumerie en esteelauder.be

Jo Malone Wood Sage & Sea Salt (M/V) ruikt als een dagje uitwaaien aan het strand: naar zeezout, drijfhout en het minerale van natte rotsen en zand.

Cologne, 30 ml, 50 euro, bij Senteurs d'Ailleurs

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234