Woensdag 21/10/2020

Stripalbums

Vloedgolf van klassieke strips in nieuw jasje op komst: "'Amoras' was nog maar het begin"

Agent Nummer 17 uit de herwerking van Robert en Bertrand oogt in deze vroege schets een pak grimmiger dan zijn oude evenbeeld.Beeld rv

The Wolfpack, een groep anonieme maar bekende stripmakers, wil het erfgoed van Standaard Uitgeverij nieuw en vooral eigenzinnig leven inblazen. Eind volgend jaar verschijnt het eerste album: De Rode Ridder op de motor. Intussen wordt gewerkt aan een Robert en Bertrand zoals u ze nooit eerder zag.

Het is een enthousiaste Johan De Smedt die ons door zijn Antwerpse kantoor loodst. Aan de muren hangen proefpagina's met oude papieren bekenden in een geheel nieuw, zelfs excentriek jasje. De Rode Ridder, Robert en Bertrand, Lambik,... Het resultaat van een acht koppen tellende groep ideeëndealers uit Vlaanderen en Nederland: The Wolfpack. Vier keer per jaar komen ze samen. Twee dagen lang kan en mag dan alles besproken worden.

Standaard Uitgeverij wil haar namen voorlopig anoniem houden, maar het zijn niet de eersten de besten. Eén naam is voorlopig bekend: Stedho. Hij is de tekenaar van Red Rider, een De Rode Ridder-adaptatie waarbij Johan zijn paard verruilt voor een zware motor en zich in een hedendaags decor begeeft. Eind 2017 verschijnt het eerste album ervan.

"Amoras was nog maar het begin", stelt De Smedt, creative and concept developer binnen Standaard Uitgeverij. "Kijk, het zou overdreven zijn gewag te maken van een tsunami, maar ik kan je wel verzekeren dat er een vloedgolf aankomt."

Een en ander is een direct resultaat van Amoras, een nevenreeks van Suske en Wiske waarbij de titelhelden naar het jaar 2047 werden geslingerd. Met een realistische en dynamische tekenstijl, menselijkere gedragingen, geweld en zelfs overlijdens als gevolg. Het leverde de uitgeverij geen windeieren op: in de afgelopen drie jaar gingen er 650.000 albums over de toonbank. De superheldenadaptatie J.ROM volgde, maar deed het minder: 20.000 exemplaren per album. "Maar zelfs dat is goed voor een beginnende reeks", zegt De Smedt.

Het toont aan dat er een nieuwe wind waait bij de uitgeverij. Eind jaren 90 werd elke beginnende reeks met minder dan 20.000 exemplaren nog genadeloos afgevoerd.

Anno 2016 staan echter zowel de directie als de auteurs als één man achter het nieuwe concept. De Smedt: "Het idee is gegroeid dat je moet openstaan voor dingen die je mogelijk niet begrijpt. Zonder krijgt vernieuwing geen kans. Ja, dat betekent ook dat we mogen falen. Is dat niet de definitie van ondernemerschap?"

"We wandelen nu sinds begin 2015 rond in de kelders van Standaard Uitgeverij waar zowat alle merken van ons blijken te zijn. Al die reeksen, net als hun individuele personages, bekijken we op een manier die je best omschrijft als 'achterstevoren'." Alles kan en mag, benadrukt hij. "De soms maffe ideeën waar we mee spelen ontstaan enkel als je op een nieuwe, zelfs rebelse manier naar de reeksen van je jeugd kijkt. We mogen geen handelaars in antiek zijn. We maken adaptaties, maar wel met respect voor de meester.

"Eén ding is me duidelijk geworden: als we deze reeksen nieuw leven willen inblazen en naar de toekomst willen slepen, moeten we ze uitlenen. Daarmee bedoel ik dat we ze in handen moeten durven te leggen van talentvolle auteurs die schatplichtig zijn aan de reeksen van weleer, maar niet bang zijn van vernieuwing." Net om die reden werden mensen uit verschillende milieus gekozen. "Er is zelfs een filmregisseur bij betrokken."

Zere tenen

Dat The Wolfpack met deze eigenzinnige adaptaties tegen schenen gaat stampen, mag duidelijk zijn. De Vlaamse stripscène staat immers bekend als erg conservatief. Toen Amoras boven de doopvont werd gehouden, werd eerst ook moord en brand geschreeuwd. Heiligschennis, vonden de fans. Die storm is gaan liggen.

Maar De Rode Ridder op een motor? "Ach, alsof we daar iets verkeerd mee doen", blaast De Smedt. "Willy Vandersteen heeft in zijn leven zo ontzettend veel veranderd in en aan zijn reeksen. Na zijn overlijden leek er een soort stop te staan op al zijn innovaties. Heel vreemd. Alsof enkel hij met zijn tijd mocht meegaan. Niets kon nog. Niets mocht nog. Iedereen is het er gelukkig over eens dat die attitude niet langer mag gelden. Laten we nu alsjeblieft even weggaan van het conservatieve ideeëngoed en jonge stripmakers hun ding laten doen. Dit is geen bedreiging voor de originele reeks, het is een verbreding ervan."

Beeld rv

Niet alles is evenwel al publicatieklaar. Sommige ideeën worden gewoonweg afgevoerd. Of rijpen.

We eindigen voor het computerscherm van De Smedt. Op zijn zachts gezegd opvallende, zelfs waanzinnige schetsen van een Bessy-adaptatie krijgen er vorm. "Daar gaan we de diehardfans écht de gordijnen mee injagen", klinkt het. Of het er ook werkelijk van komt? "Wait and see."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234