Zondag 17/01/2021

Luchtvaart

Vliegtuigongeval vermeden op Zaventem: piloten brengen toestel net op tijd tot stilstand

Beeld Twitter

Een vliegtuig van DHL heeft donderdagavond een noodstop moeten maken tijdens het vertrek op Brussels Airport. De piloten ondervonden problemen bij het opstijgen, waarna ze het toestel op 300 meter van het einde van de startbaan tot stilstand brachten. Bij dat manoeuvre sprongen wel acht banden. De Cel Onderzoek van Luchtvaartongevallen buigt zich over het voorval.

De Airbus A300 van luchtvaartmaatschappij EAT Leipzig, die een vlucht uitvoerde voor koerierbedrijf DHL, moest donderdagavond om 18.10 uur opstijgen richting het Spaanse Vitoria, maar de piloten ondervonden problemen bij het vertrek. “Bij het opstijgen kregen ze immers enkel het neuswiel van de grond”, zegt Freek De Witte van DHL. “Ze hebben meteen de snelheid van het toestel gecheckt en die was nog laag genoeg om het vertrek te kunnen afbreken. Uiteindelijk kwam het toestel op 300 meter van het einde van de startbaan tot stilstand. De piloten hebben de veiligheidsprocedures perfect opgevolgd.”

Door het forse remmanoeuvre geraakten de remmen oververhit en sprongen acht banden. De brandweer kwam ter plaatse en moest de banden afkoelen. “Tijdens zo’n remmanoeuvre absorberen vliegtuigbanden alle rem- en hitte-energie, met als gevolg dat er acht sprongen”, aldus nog De Witte. “De oorzaak van het probleem is nog niet gekend. Er was alvast geen probleem met de lading.”Baan afgesloten

De inhoud van het toestel werd overgeladen op andere DHL-vliegtuigen. Een deel daarvan vertrok afgelopen nacht al, het overige deel komende nacht. Door het incident was start- en landingsbaan 25R/07L een hele avond en nacht afgesloten. “Daardoor werd baan 19 gebruikt voor vertrekkende vluchten, baan 25L voor landingen”, zegt Nathalie Pierard, woordvoerder van Brussels Airport. “Nadat het toestel van DHL weggesleept was, kon baan 25R/07L uiteindelijk omstreeks 4.30 uur opnieuw geopend worden.”

Volgens DHL-woordvoerder Freek De Witte werden alle procedures gerespecteerd, maar was het toestel zijn opstijgmanoeuvre niet begonnen aan het uiteinde van de piste, zodat het een kortere afstand had om op te stijgen. “Het toestel was volledig geladen”, zegt de woordvoerder. “De neus van het toestel is opgestegen maar de rest van het toestel volgde niet, zodat de piloten zich verplicht zagen het opstijgen af te breken.”

De autonome cel voor onderzoek van luchtvaartongevallen en -incidenten, de Air Accident Investigation Unit (Belgium) (AAIU(Be)), van de FOD Mobiliteit heeft een onderzoek geopend naar het incident, in samenwerking de Duitse collega’s en Airbus, aldus nog de woordvoerder van het koerierbedrijf.

De brandweer moest de banden van het DHL-toestel afkoelen.Beeld Philippe Tuts

Getrainde piloten

Volgens luchtvaartspecialist Luk De Wilde komen dergelijke incidenten niet vaak voor. “De piloten worden er evenwel op getraind om in dergelijke toestanden gepast te reageren”, klinkt het. “Een vliegtuig verlaat de grond meestal tegen een snelheid van om en bij de 300 kilometer per uur. Op zo’n moment moeten de piloten snel en accuraat reageren wanneer er zich een probleem voordoet. Daarbij wordt gekeken of het nog veilig is om het vertrek af te breken. Dat het DHL-toestel opsteeg op de 25R/07L, de langste start- en landingsbaan op Zaventem, heeft daar uiteraard wel bij geholpen. Hoe langer de baan, hoe meer ruimte om de landing stop te zetten. Bovendien heeft elke baan ook een veiligheidsstrook van 300 meter, die alleen bij noodscenario’s gebruikt wordt.”

Het voorval doet denken aan het ongeval met een toestel van Kalitta Air op 25 mei 2008. Toen konden de piloten het vertrek niet meer tijdig stoppen, waarna het toestel zo’n driehonderd meter buiten de startbaan van Brussels Airport tot stilstand kwam. Vijf bemanningsleden liepen toen lichte verwondingen op.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234