Woensdag 21/10/2020

Spreidingsplan

Vliegtuigen boven het Paleis van Laken?Mobiliteitsminister Bellot ziet het niet zitten

Minister van Mobiliteit François Bellot.Beeld BELGA

Vliegtuigen toelaten boven het koninklijk domein van Laken en het centrum van Brussel? Het voorstel ligt op tafel, maar minister van Mobiliteit François Bellot (MR) trekt er de handen van af.

Op de kaart van Brussel zie je hoe het koninklijk domein van Laken in het verlengde ligt van startbaan 25R, de belangrijkste start- en landingsbaan van Brussels Airport. Toch vliegen piloten er niet over, want sinds 1954 geldt er een vliegverbod in een straal van 1,5 kilometer rond het kasteel. Dat moet de veiligheid garanderen.

Het verbod heeft gevolgen voor de geluidsoverlast rond Zaventem. Omdat piloten niet over het domein mogen vliegen, moeten ze vlak na het opstijgen immers een bocht naar rechts maken. Ze vliegen dan op vrij lage hoogte, iets meer dan 210 meter, over de Vlaamse randgemeenten Grimbergen, Meise en Wemmel. Vervolgens sturen de piloten terug naar links om hun normale route te hervatten.

Het Directoraat-generaal Luchtvaart (DGLV), de federale waakhond van de luchtvaart, vraagt nu aan minister van Mobiliteit François Bellot (MR) om het verbod boven Laken op te heffen. Dat meldt de krant L'Echo. Piloten zouden dan gewoon rechtdoor kunnen vliegen, waardoor ze sneller kunnen klimmen en hun bocht pas op grotere hoogte maken.

Resultaat: minder geluidsoverlast op de grond. En de overlast die toch overblijft, verschuift van de drukke woonkernen in de Vlaamse rand naar het dunbevolkte gebied van Laken. Een win-winsituatie, zo lijkt het.

Politieke zelfmoord

Maar het venijn zit in de staart. De waakhond van de luchtvaart wil namelijk ook het vliegverbod boven het centrum van Brussel opheffen. Sinds 1958 mag niet worden gevlogen boven een zone van 5 kilometer rond het Warandepark, tenzij daarvoor uitdrukkelijk toestemming wordt gegeven.

Dat verbod opheffen ligt uiterst gevoelig bij de Franstalige partijen, zeker in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen. Zo levert de MR van premier Charles Michel en François Bellot veel burgemeesters in Brussel. Als zij meer vluchten toelaten boven de stad, of de suggestie wekken dat het mogelijk is, staat dat gelijk aan politieke zelfmoord.

Ook cdH is nog altijd niet bekomen van het plan-Wathelet, een spreidingsplan van voormalig vicepremier Melchior Wathelet (cdH) dat de vliegroutes boven Brussel herschikte. Het plan was zo controversieel dat het de partij veel stemmen kostte bij de verkiezingen in 2014. Wathelet werd door zijn eigen partij afgeserveerd en verliet verbitterd de politiek.

Krampachtig

Die voorgeschiedenis verklaart waarom Bellot nu krampachtig afstand neemt van het Directoraat-generaal, dat nochtans onder 'zijn' FOD Mobiliteit valt. "Het DGLV heeft dit initiatief genomen zonder het kabinet vooraf te verwittigen", benadrukt woordvoerster Mélisa Blot. "Het gaat dus zeker niet om een opdracht van het kabinet."

Minister Bellot staat bekend als een minzame man, maar met een voor hem uitzonderlijk dreigende toon fluit hij de administratie terug. "Het DGLV zegt vaak dat het onvoldoende middelen krijgt om zijn taken uit te voeren. Maar intussen heeft het wel tijd om zich te buigen over dossiers waarover we zijn inbreng niet hebben gevraagd."

De minister beseft dat het dossier van de Brusselse vluchten politiek dynamiet is. Wie het eerst met de ogen knippert, verliest. "We gaan deze kwestie niet oplossen door geïsoleerde maatregelen te treffen", zo sust hij. "Dit dossier wordt volop besproken in de schoot van de regering."

Opmerkelijk: in 2012 diende coalitiepartner N-VA al eens een voorstel in om de vluchten boven Laken toe te laten. De partij, die wel vaker een stootje durft uit te delen aan Bellot, roept de minister dan ook op om de tekst van zijn administratie niet zomaar opzij te schuiven.

"Iedereen weet dat er geen 101 pistes op tafel liggen om de geluidshinder rond Zaventem op te lossen", zegt Kamerlid Bert Wollants (N-VA). "Wat de uitkomst ook is: we zouden dit op zijn minst ernstig moeten bekijken."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234