Vrijdag 17/09/2021

NieuwsLuchtvaart

Vliegen er binnenkort elektrische zeppelins boven Europa?

null Beeld AFP
Beeld AFP

Een Brits luchtvaartbedrijf onthulde deze week korteafstandsroutes met zeppelins die ze binnen enkele jaren willen inzetten.

Wie een binnenlandse vlucht plant, kan dat in de toekomst misschien met een zeppelin doen. Het in Belford gevestigde Hybrid Air Vehicles (HAV) ontwikkelde een milieuvriendelijk luchtschip. De fabrikant kwam eerder deze week met een reeks routes die het vanaf 2025 hoopt te exploiteren.

Met een topsnelheid van 90 kilometer per uur kan de zeppelin Airlander 10 in zes en een half uur bijvoorbeeld van Oslo naar Stockholm vliegen. Dat is ongeveer tien keer trager dan een passagiersvliegtuig, maar volgens CEO van Hybrid Air Vehicles Tom Grundy zou het luchtschip een veel kleinere koolstofvoetafdruk genereren. Hij vergelijkt de Airlander met een “snelle veerboot”, dat geen luxeproduct is maar een praktische oplossing voor de uitdagingen van de klimaatcrisis. “Hoe lang verwachten we nog de luxe te hebben om zulke korte afstanden met vliegtuigen af te leggen met zo’n grote impact op het klimaat?”, vertelt hij aan The Guardian.

De hybride zeppelin zou dus vooral geschikt zijn voor interstedelijke mobiliteit. Volgens Grundy hebben ruim de helft van de regionale vluchten in Europa hun bestemming op minder dan 400 kilometer van elkaar. Het zijn die korteafstandsvluchten die zorgen voor een enorme CO2-uitstoot.

null Beeld Hybrid Air Vehicles
Beeld Hybrid Air Vehicles

Commerciële haalbaarheid

Het luchtschip Airlander 10 werd oorspronkelijk ontworpen als een surveillancevoertuig voor inlichtingenmissies in Afghanistan, maar nu is HAV al in gesprek met een aantal luchtvaartmaatschappijen om mogelijk in 2025 de eerste commerciële vluchten te exploiteren. In de komende maanden hoopt de fabrikant potentiële partnerschappen aan te kondigen. Het Britse bedrijf zou naar verluidt al een overeenkomst gesloten hebben voor de levering van een luchtschip aan de Zweedse luxereisorganisatie OceanSky Cruises. Die zou het vaartuig inzetten om belevingsreizen aan te bieden boven de Noordpool met Arctisch ontdekkingsreiziger Robert Swan.

In de toekomst wil Tom Grundy zelfs volledig elektrische zeppelins ontwikkelen, waardoor er nog minder schadelijke stoffen in de atmosfeer terechtkomen. Toch wordt het potentieel en de veiligheid van het type vaartuig vaak in twijfel getrokken. De explosie van de Duitse zeppelin Hindenburg in 1937 zal daar een rol in spelen.

Ook luchtvaarteconoom Eddy Van de Voorde (UAntwerpen) is sceptisch. “Voor een goede comeback van de zeppelin moet er enorm veel aandacht gaan naar publiciteit en marketing om het toestel bij het publiek verkocht te krijgen”, klinkt het. Verder haalt Van de Voorde aan dat het tuig in geen geval geschikt zal zijn voor commerciële langeafstandsvluchten. “Ik zie het eerder terugkeren in toeristische nichemarkten. De zeppelin zal dus geen concurrentie vormen voor de traditionele luchtvaart.”

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234