Maandag 14/06/2021

'Vlamingen zijn te taai om te lachen'

Donderdag begint in Marke bij Kortrijk voor de zestiende keer Humorologie, een internationaal humorfestival: vier dagen lang circussen, stand-up comedians en theatervoorstellingen. Het festival werd dit jaar erkend door het Vlaams ministerie van Cultuur. Niets te vroeg. 'We wilden stoppen, omdat we de kosten niet meer konden dragen, tenzij we platte commercie zouden brengen', aldus initiatiefnemers Marnix Theys en Griet Deschans. Het eerste deel in onze 'Humor in Vlaanderen'-reeks.

Kortrijk / Eigen berichtgeving

Wilfried Eetezonne

'We zijn heel klein begonnen", zegt Marnix Theys. "Ik herinner me dat op een van de eerste edities Luk Wyns moest optreden voor 27 betalende bezoekers. Nu rekenen we op 1.200 bezoekers per dag, wat niet slecht is voor een podiumkunstenfestival. Met dit festival beschouwen we humor ook niet als een genre op zich maar als een thema. Wij werken met artiesten uit verscheidene disciplines: dat kan theater, dans of circus zijn. Zolang er artistieke kwaliteit is, wat altijd ons eerste criterium is geweest, en er ook humor in zit, kan het bij ons geprogrammeerd worden. Deschans: "We trachten ook nieuwe dingen te brengen. Wat nu de culturele centra platspeelt, staat bij ons niet meer op de affiche. Groepen als De Nieuwe Snaar of Kommilfoo speelden in hun begindagen bij ons, maar zij zijn ondertussen al bekend en internationaal bezig."

Is er wel genoeg potentieel om elk jaar nieuw talent te brengen?

Theys: "Wat het buitenland betreft zijn we nog lang niet uitgeput. Hier heb je enkel de gevestigde namen en dan stopt het. Ik zie weinig opvolging. Er is geen circuit en er is ook niemand die zich daar echt mee bezighoudt. Nu is er de opgang van de stand-up, wat we een beetje brengen, maar het potentieel dat er is, hebben we nog niet echt aangeboord."

Deschans: "We hebben om de twee jaar ons eigen concours, waarvoor we telkens een twintig à dertig inschrijvingen krijgen. In het begin kregen we elke moppentapper over de vloer, maar nu moeten de deelnemers toch al op een professionele manier met podiumkunsten bezig zijn. Op die manier willen we jonge artiesten een kans geven. Tijdens het concours kunnen ze in workshops een professionele begeleiding krijgen. Zo werken we een beetje aan het circuit. Veel culturele centra komen tijdens dit festival op prospectie."

Jullie waren dan misschien eerder, maar Humo's Comedycup is een pak bekender.

Theys: (glimlacht) "Tja... Dat zal aan Humo liggen, zeker. We hebben daar eigenlijk geen contact mee, hoewel we in dezelfde vijver vissen. Zij doen meer de stand-ups, terwijl bij ons alle genres aan bod komen. Met de finalisten uit ons concours gaan we op tournee en die krijgt veel belangstelling."

Toch blijft het moeilijk om hier humor te brengen.

Deschans: "Vlamingen zijn te taai om te lachen. Een Nederlander zal sneller gieren van het lachen."

Het aloude cliché dus: Nederland heeft een traditie. Maar die hebben wij toch ook met Urbanus, de broers Cassiers, Co Flower,...

Theys: "Klopt, maar dat is de bovenbouw. In Nederland kun je het hebben over Toon Hermans en Wim Sonneveld, maar het gaat om de onderbouw. Zet in Nederland vier mensen aan de toog en ze doen aan cabaret. Daar is een natuurlijk circuit ontstaan met ruimte om te experimenteren. Die onderbouw hebben wij bij ons niet. Er zijn dan ook geen speelplaatsen in Vlaanderen."

Dus zitten ze bij de tv?

Theys: "Dat is een punt. Geert Hoste, Frank Dingenen, Walter Baele, Bart De Pauw, Tom Lenaerts... Ze hebben allemaal bij ons gestaan. Dat zegt meer over televisie dan over het humorcircuit."

Is er in die zestien jaar een evolutie waar te nemen in de humor?

Theys: "Bij ons is de humor verfijnder en subtieler geworden. Mensen beginnen hun eigen teksten te schrijven, werken al eens met een regisseur of iemand die een lichtplan kan maken. Het wordt steeds kwalitatiever, wat wij met onze wedstrijd en workshops ook proberen te stimuleren. Internationaal is humor ruwer, harder en zwarter geworden. Een voorstelling als 666 van het Spaanse Yllana bijvoorbeeld gaat over een aantal mensen in een cel, waarbij grappen over de elektrische stoel in de maag van het publiek worden gesplitst. Die trend van zwarte humor, zoals ook In de Gloria, heeft te maken met het maatschappijbeeld. Want wat is humor anders dan lachen met iemands miserie?"

Bestaat er zoiets als Vlaamse humor?

Deschans: "We zoeken al zestien jaar en we blijven zoeken."

Humorologie loopt van 28 juni tot en met 1 juli. Info: www.humorologie.be of 056/23.98.55.

Om het cultuurseizoen op een lichte noot af te sluiten, gaat De Morgen de komende dagen op eigenzinnige wijze op zoek naar de Vlaamse lach en praat met een allerlei tenoren uit het humorgenre.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234