Vrijdag 07/05/2021

Opinie

Vlamingen mogen nu wel stoppen met kankeren op de elektrische auto

Henri Marie L. van Soest Beeld rv
Henri Marie L. van SoestBeeld rv

Henri van Soest is verbonden aan de Universiteit van Oslo, als researcher Electricity Law, Scandinavian Institute of Maritime Law

Deze week kwam Volvo met een bijzondere aankondiging. Het bedrijf verklaarde dat het vanaf 2019 geen auto’s meer zal verkopen die puur aangedreven zijn door fossiele brandstoffen. Bijgevolg zal het Volvo-aanbod enkel nog uit volledig elektrische of hybride modellen bestaan. De aankondiging is bijzonder, omdat het bedrijf daarmee de eerste klassieke westerse automaker is die resoluut voor de elektrische auto kiest.

Opvallend genoeg werd dit bericht door de ‘vox populi’ niet unaniem op gejuich onthaald. Veel reacties waren zelfs ronduit negatief, en klaagden de ‘groene dictatuur' aan. Verder waren er fatalistische reacties die verklaarden dat elektrische auto’s nutteloos zijn, omdat de elektriciteit die ze gebruiken nog steeds uit vervuilende bronnen komt, of omdat de levensduur van batterijen veel te kort is. Een ander vaak terugkomend element was het oer-Vlaamse ‘allemaal mooi en wel, maar wat gaat ons dat kosten.’

Sinds wanneer hebben we zo’n afkeer van innovatie? Recent vierde de iPhone zijn tiende verjaardag. Op tien jaar tijd heeft de iPhone onze leefwereld volledig veranderd, en je moet nog moeite doen om iemand te vinden zonder een smartphone. Nochtans blijft de iPhone in de eerste plaats een communicatiemiddel, en is het moeilijk aan te tonen dat het daadwerkelijk onze levenskwaliteit verbetert. De elektrische auto is een doorbraak die vele malen belangrijker is, en nochtans blijkt de afkeer van de Vlaming dan ineens groot.

Ik geef u wat cijfers om mijn punt te illustreren. Jaarlijks sterven in België 11.000 mensen vroegtijdig door luchtvervuiling. In heel Europa zijn dat er zo een 432.000. Die luchtvervuiling is voor het grootste deel te wijten aan fijn stof, vooral afkomstig van verbrandingsmotoren. Ter vergelijking: het verkeer maakte in 2016 540 doden, terrorisme maakte er 32.

Voor diegenen onder u die liever economische cijfers zien: het aantal verloren werkdagen als gevolg van ziekten die verband houden met luchtvervuiling wordt geschat op 2,5 miljoen per jaar. Die ziektedagen kosten werkgevers 401 miljoen euro per jaar en de gezondheidszorg meer dan 32 miljoen euro per jaar. In totaal worden de kosten van de luchtvervuiling in België op meer dan 8 miljard euro per jaar geschat. Ter vergelijking: heel België voorzien van elektrische laadpalen heeft een eenmalige kost van 200 miljoen euro.

Conclusie: het blijven gebruiken van de verbrandingsmotor is volledig onzinnig, zowel op menselijk als economisch vlak. Desondanks tonen de recente onthullingen over grootschalige fraude met roetfilters aan dat de omvang van het probleem gewoonweg niet doordringt bij de gemiddelde Vlaming.

Niemand heeft ooit beweerd dat de grootschalige introductie van de elektrische auto gratis zou zijn of dat die geen initiële kinderziektes met zich mee zou brengen. Als we die potentiële en hypothetische moeilijkheden vergelijken met de vaststaande en aantoonbare dramatische effecten die het gebruik van verbrandingsmotoren met zich meebrengt, is de keuze snel gemaakt.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234