Zondag 18/04/2021

Verkeersveiligheid

Vlaming worstelt met regels rond speedpedelecs en elektrische steps

Op wegen met een snelheidslimiet tot 50 kilometer per uur mag een speedpedelec zich op de rijbaan begeven. Beeld ANP
Op wegen met een snelheidslimiet tot 50 kilometer per uur mag een speedpedelec zich op de rijbaan begeven.Beeld ANP

Het is pover gesteld met onze verkeerskennis over speedpedelecs en elektrische steps, stelt de Vlaamse Stichting Verkeerskunde. De helft van de Vlamingen is niet vertrouwd met nieuwe verkeersregels omtrent die ‘nieuwe’ vervoersmiddelen.

Dat blijkt uit een enquête van de Vlaamse Stichting Verkeerskunde bij 900 Vlaamse weggebruikers tussen 16 en 65 jaar. Deelnemers werden een aantal verkeersscenario’s voorgelegd, waarbij kwetsbare weggebruikers en ‘nieuwe’ vervoersmiddelen zoals speedpedelecs en elektrische steps centraal stonden.

De gemiddelde Vlaming is duidelijk niet goed op de hoogte van de verkeersregels over die vervoersmiddelen. Zo weet slechts 53 procent dat speedpedelecs niet verplicht op het fietspad moeten rijden als de snelheidslimiet 50 km/u of minder bedraagt, en 18 procent twijfelt. Dat staat in schril contrast met de populariteit: in ons land zijn op dit moment ruim 30.000 speedpedelecs ingeschreven – een verdriedubbeling tegenover 2 jaar geleden – waarvan de overgrote meerderheid in Vlaanderen.

Ook de elektrische step voelt blijkbaar nog onwennig aan. Slechts 54 procent weet dat je met een elektrische step niet op het trottoir mag als je sneller dan stapvoets rijdt, en 62 procent weet dat je voorrang moet verlenen aan een weggebruiker met elektrische step op het fietspad.

De bevraging vond plaats in juni, kort na de lockdown. “Heel veel mensen zijn zich in die periode beginnen verplaatsen met dergelijke vervoersmiddelen”, zegt VSV-woordvoerder Werner De Dobbeleer. Of die situatie een vertekend beeld oplevert, is volgens hem moeilijk in te schatten. “We kunnen enkel constateren dat de kennis niet optimaal is.”

Onnodige ergernissen en gevaren

De resultaten per leeftijdsgroep lijken wel aan te geven dat de gebruikers over een betere kennis beschikken van de regels: bij elektrische steps scoort de jonge doelgroep beter, bij speedpedelecs de oudere. “Maar ook een automobilist moet natuurlijk weten dat een speedpedelec zich in de bebouwde kom op de rijbaan mag begeven. Anders krijg je onnodige ergernissen en gevaren”, zegt De Dobbeleer.

Uit cijfers van verzekeraar AXA blijkt alvast dat het aantal ongevallen met de fiets en andere alternatieve vervoermiddelen een sterke stijging kent. In vier jaar (2016-2019) zagen ze het aantal aangiftes met 35 procent stijgen. Het aandeel e-steps, e-bikes en speedpedelecs neemt ook een steeds groter aandeel in: van 3 naar 9 procent.

Uit de recente FietsDNA-bevraging bleek al dat veel Vlamingen vinden dat fietspaden onvoldoende zijn aangepast aan elektrische fietsen (50%) en speedpedelecs (70%). Maar naast infrastructuur wil VSV ook hameren op de weggebruiker. “9 op de 10 ongevallen is direct of indirect te linken aan menselijk gedrag”, zegt De Dobbeleer. Om die reden lanceren ze de elfde editie van De Grote Verkeersquiz, met het doel om mensen te sensibiliseren.

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234