Zaterdag 07/12/2019

Vlaming kiest creatieve artiesten Vandaag: hoe ziet de muzieksmaak van de Belgen eruit? Als het over popmuziek gaat, houden we wel van een uitdaging. Niet dat de top drie veel verrassingen blootlegt - dat dEUS zou winnen kon zelfs een blinde met een maskertje op zien aankomen - maar het geeft wel aan dat we met zijn allen een groot zwak hebben voor artiesten die graag buiten de lijntjes kleuren. DOOR BART STEENHAUT

Met Worst Case Scenario van dEUS, A Band in a Box van Zita Swoon en The Player van Daan zijn de podiumplaatsen in deze enquête weggelegd voor drie acts met een uitgesproken eigenzinnig profiel. Drie namen met een unieke persoonlijkheid, die elk op een andere manier illustreren dat een avontuurlijke benadering van popmuziek commercieel succes niet in de weg hoeft te staan.

Dat geldt niet alleen voor de koplopers van het klassement, overigens. Iemand als Arno is zo uniek dat niemand er ooit in geslaagd is hem te imiteren. Datzelfde geldt voor Ozark Henry. En hoewel Hooverphonic, Lady Linn en Vaya Con Dios al iets nadrukkelijker naar de grootste gemene deler lonken, toch kan je ook hen geen eigen geluid ontzeggen. Ze scoren allemaal opmerkelijk hoger dan namen met een uitgesproken commercieel profiel. Meer nog: de acts die in België het meeste volk op de been brengen - Sportpaleisvullers als Clouseau, Milk Inc. en Natalia - worden resoluut over het hoofd gezien als het erop aankomt de beste cd’s in de vaderlandse geschiedenis aan te stippen.

De Belgische popmuziek werd grondig door elkaar geschud toen dEUS in oktober ’94 debuteerde met Worst Case Scenario. In die mate zelfs dat de plaat tot vandaag de breuklijn vormt tussen alles wat ervoor kwam, en alles erachter. Het was de plaat waarmee de Belgische indierock volwassen werd. De local heroes die tot dan toe de dienst hadden uitgemaakt, zoals The Scabs, maar ook meer gestroomlijnde acts als Soulsister en The Pop Gun, klonken van de ene dag op de andere oud. En out. Deze nieuwe jonge helden maakten grillige, tegendraadse rock, lieten zich beïnvloeden door Frank Zappa, de Pixies en Captain Beefheart. De vinger lag strak aan de pols. De tijdsgeest werd gevat.

Al snel bleek de groep te klein voor zoveel talent. Bassist Stef Kamil Carlens richtte Moondog Jr. op, een band die zichzelf al snel zou omdopen tot Zita Swoon. En gitarist Rudy Trouvé verliet dEUS voor Dead Man Ray, een gezelschap waar Daan de zanger van werd. U merkt het: het was en is een kleine wereld.

Wat verder nog opvalt:

dat Vlamingen het vooral bij zichzelf gaan zoeken. Er wordt wel op Brusselaars gestemd (Arno, Vaya Con Dios, verder in de top twintig maken ook Front 242 en Toots Thielemans hun opwachting) maar ook muziek beluisteren blijkt een communautaire aangelegenheid. De enige Waalse popgroep, het onder de taalgrens buitengewoon populaire Ghinzu, bengelt helemaal achteraan de top dertig.

dat we onze neus niet ophalen voor compilaties, greatest hits en best ofs.A Band in a Box is een live opgenomen carrièreoverzicht, maar ook Will Tura, Vaya Con Dios, Raymond van het Groenewoud, TC Matic, Wannes Van de Velde, Johan Verminnen, The Scabs, Adamo en De Kreuners staan met verzamelaars in de top dertig.

dat dance een moeilijk genre blijft. Soulwax, toch zowat de grootste Belgische naam in het buitenland, en Buscemi zijn de enige acts die je met wat goede wil bij die hoofding kan onderbrengen. Die laatste haalt met In Situ nog net de top twintig, Nite Versions van Soulwax strandt drie plaatsen lager.

dat ook jazz goed vertegenwoordigd is, met Toots Thielemans, Philippe Catherine en Jef Neve.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van De Morgen rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234