Zondag 11/04/2021

Vlaanderens snelste film- en televisiemonteur overleden

Rudi Reusens, de eerste zelfstandige filmmonteur in de Vlaamse televisiegeschiedenis die naam maakte met zijn eigenzinnige montages voor Echo, Terloops en Boeketje Vlaanderen, is op 74-jarige leeftijd onverwacht aan een hersenbloeding overleden.

Reusens maakte onder meer naam en faam met de bekende montage van de hilarische beelden van het groeps'werk' van de arbeiders van de stad Aarschot, met op de achtergrond het nummer 'Als ik ooit eens vijf minuten tijd heb'. "Hoewel dat nu nét een reportage was waar Rudi het minst aan heeft moeten doen", herinnert Jan Van Rompaey zich. Samen werkten ze jarenlang voor Echo en Terloops. "Daarbij ontpopte Rudi Reusens zich telkens weer tot een bijzonder eigenzinnige grootmeester in het inkorten van reportages. Door zijn ironiserende en bijna satirische beeldkeuze en zijn filmische grapjes deed hij in Vlaanderen zeer vernieuwende dingen, die ook nu nog steeds navolging krijgen."

Reusens begon na de Tweede Wereldoorlog als monteur in de Antwerpse volksbioscoop en werkte mee aan films met Charles Janssens, Ivonne Lex en Co Flower. Toen de openbare televisie van start ging, werd hij de eerste zelfstandige filmmonteur van de Vlaamse televisie en werkte mee aan programma's als het Journaal, Sportweekend en Boer en Tuinder. "Reusens stond bekend als de snelste monteur van Vlaanderen", weet Jan Van Rompaey. "Toen was monteren echter nog ambachtelijk film knippen en plakken. Een bijzonder zware lichamelijke arbeid, waar hij de nodige kwalen aan overgehouden had."

Zelf had Reusens een ander idee over de snelheid waarmee hij werkte. "Tijdens het kijken naar de rushes wist ik al wat ik kon gebruiken en hoe het in elkaar moest zitten. Dat was een kwestie van geheugentraining. De nodige stukken haalde ik er dan uit, hing die in de juiste volgorde en die moesten alleen maar aan elkaar geplakt worden", vertelde hij vorige maand nog in een interview met AV-industrie, het vakblad voor de audiovisuele sector.

"Reusens eigenzinnige en ironiserende visie op het gebruik van beelden was dan wel uniek, maar leidde ook tot homerische discussies. Het was immers altijd knokken, omdat je hem telkens ervan moest overtuigen waarom je net dié beelden erin wilde. En wanneer een reportage ingekort moest worden, deed hij de deur op slot tot hij klaar was. En daar waren niet alle reporters het mee eens, hoewel ze achteraf steeds moesten toegeven dat hij gelijk had door net dié beelden over te houden", weet Van Rompaey. Rudi's zoon Ronald nam intussen het bedrijf van zijn vader over en is tevens hoofdmonteur van het TV1-reportagemagazine Afrit 9. "En daarmee is de cirkel rond", vindt Van Rompaey. "Hij heeft immers dezelfde talenten, die hij nu gebruikt voor programma's die zelf kinderen zijn van wat zijn vader gemaakt heeft. Net zoals ook Woestijnvis-programma's als Man bij hond diezelfde ironiserende sfeer uitademen die dor Reusens in Echo gelanceerd werd." (KDM)

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234