Zondag 31/05/2020

Vlaanderen wordt steeds meer Vakantieland

Hoe langer hoe meer buitenlandse toeristen, 72 procent om precies te zijn, kennen Vlaanderen. Bovendien plant een op de drie ook een reisje naar hier. Om nog meer vakantiegangers te overtuigen, willen Toerisme Vlaanderen en minister Weyts de komende jaren vooral focussen op onze gastronomie en 'Vlaamse Meesters'.

De kans dat u aan de andere kant van de wereld met handen en voeten moet uitleggen waar u vandaan komt, verkleint met de jaren. Drie jaar geleden kende 68 procent van de toeristen Vlaanderen, vandaag is dat 72 procent. Dat blijkt uit een onderzoek bij 13.000 reizigers uit 13 landen, dat Toerisme Vlaanderen uitvoerde in opdracht van minister van Toerisme Ben Weyts (N-VA).

"Met die stijging zijn we natuurlijk tevreden", zegt Tine Vandermeersch van Toerisme Vlaanderen. "Onder meer de grote herdenkingen van de Eerste Wereldoorlog en de hogere budgetten voor buitenlandse promotie hebben hun werk gedaan. Het is ook bijzonder positief om te zien dat toeristen niet enkel Vlaanderen kennen, maar er ook naartoe willen komen. Een op de drie plant binnen de drie jaar een reisje. Bij de Amerikanen is dat een op de vier."

Opmerkelijk zijn de associaties die toeristen met Vlaanderen maken. Nederlanders denken aan ons bier en Denen aan koers, terwijl Japanners plat gaan voor A Dog of Flanders. Die Engelse roman over een weesjongen en hond uit Antwerpen is bijzonder populair in het land van de rijzende zon. Verschillende animatieseries zijn erop gebaseerd. Dankzij de resultaten over de uiteenlopende interesses kan Toerisme Vlaanderen zeer gericht promotie voeren.

Want er is nog ruimte voor verbetering. De buitenlandse toeristen die geen plannen hebben om naar hier af te zakken, kennen Vlaanderen onvoldoende. Maar ze vinden erfgoed en culinaire hoogstandjes wel belangrijk. "Wij hebben precies wat ze zoeken", meent Weyts. "Dus we moeten onze sterkste Vlaamse troeven nog beter uitspelen op het wereldtoneel."

Michelinsterren

Daarom gaan alle budgetten en inspanningen naar 'Vlaamse Meesters' en gastronomie. "Nergens zijn er zoveel Michelinsterren per vierkante kilometer als hier: dát moet je echt uitspelen als unieke troef", klinkt het bij Toerisme Vlaanderen.

Voor de Vlaamse schilders komt er een campagne die Vlaanderen op de kaart wil zetten als dé bakermat van kunst en cultuur. Omdat vier op de tien buitenlandse reizigers aangeven op zoek te zijn naar opvallende blikvangers - genre Atomium - investeert Weyts ook stevig in projecten met veel uitstraling. Zo gaat er 4,8 miljoen naar de transformatie van het Gentse Gravensteen en 3 miljoen naar de uitbreiding van de plantentuin in Meise.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met De Morgen?

Tip hier onze journalisten


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234