NieuwsVervoer
Vlaanderen voert strijd tegen roetfilterfraude op
Op 1 juli 2022 wordt een ‘deeltjestellertest’ ingezet op de autokeuring voor dieselwagens. Die moet defecte of weggehaalde roetfilters opsporen. Dat meldt Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters (Open Vld).
Volgens Statistiek Vlaanderen rijden in het gewest 1,68 miljoen dieselwagens rond. Voertuigen vanaf euronorm 5 dienen een roetfilter te hebben om de uitstoot van fijnstof te verminderen. Sommigen verwijderen die filter. Een oplossing is een controle met een deeltjesteller tijdens de autokeuring.
“Die geeft een betere inschatting van de uitstoot van fijnstof en is een eenvoudige methode om bij de technische keuring eenvoudig vast te stellen of de roetfilter aanwezig is en werkt. Gezien een roetfilter 95 tot 99 procent van de deeltjesuitstoot verwijdert, heeft dit een significante impact op de uitlaatemissies en bijgevolg op de volksgezondheid”, benadrukt Peeters.
De verandering komt er vanaf 1 juli 2022. Peeters: “In een eerste fase worden alle voertuigen en bestelwagens met een dieselmotor vanaf euronorm 5a en recenter gecontroleerd. Op termijn willen we bestuderen of deze maatregel uitgebreid kan worden naar vrachtwagens, bussen en benzinewagens”, zegt Peeters.
Rode en groene kaarten
Als een voertuig meer dan 1 miljoen fijnstofdeeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijgt het een rode kaart. De roetfilter is dan stuk of weggehaald, en moet binnen de 14 dagen vervangen worden. Daarna moet de wagen opnieuw naar de keuring.
Als een voertuig minder dan 250.000 fijnstof deeltjes per kubieke centimeter uitstoot, krijgt de wagen een groene kaart. Voor auto’s die zich in de grijze zone tussen 250.000 en 1 miljoen fijnstofdeeltjes bevinden, is er een overgangsperiode van twee jaar.