Donderdag 29/07/2021

Vlaanderen voelt zich steeds meer 'Thuis'

De TV 1-serie Thuis heeft nog altijd een serieuze achterstand op de VTM-soap Familie, niet alleen in aantal afleveringen maar ook in aantal kijkers. Maar wat dat laatste betreft is Thuis duidelijk aan een inhaaloperatie bezig. Het ziet er naar uit dat de volgehouden investering in herkenbare verhalen en professionele acteurs stilaan haar vruchten begint af te werpen. Sinds enkele weken heeft het programma de kaap van de 600.000 kijkers overschreden. Steeds meer Vlamingen voelen zich 'thuis' bij de VRT-soap. En ook bij de publieke omroep zelf wordt dit genre "eindelijk" als volwaardig aangezien

De commerciële omroep VTM heeft de soap in Vlaanderen uitgevonden, zoveel is duidelijk. Familie heeft zelfs in niet onbelangrijke mate bijgedragen tot het succes van deze zender. Maar aan de Reyerslaan bleef men neerkijken op het genre. Producer Winnie Enghien was de uitzondering op de regel. Gesterkt door buitenlandse voorbeelden als EastEnders was hij er van overtuigd dat men ook in Vlaanderen soap en kwaliteit met elkaar kon verzoenen. En dat zou hij uiteindelijk allemaal eens mogen bewijzen met Het Park. Met een half uurtje per week, dar dan nog om de haverklap van dag en uitzenduur veranderde, slaagde hij er niet in een trouw publiek op te bouwen. Maar het ijs was gebroken en de toenmalige directie besliste uiteindelijk een volwaardige dagelijkse soap te maken. In de donkerste dagen van '95 werd Thuis geboren.

"Het programma heeft tijd nodig gehad om te groeien," zo geeft Winnie Enghiens collega, producer Luc Roggen, volmondig toe. "Familie was de eerste soap en profiteert nog steeds van die voorsprong. Als je 700, 800 of 1000 afleveringen hebt gezien, dan verlaat je dat niet zomaar. De modale Vlaming verhuist nu eenmaal niet graag. En dus heb je een ander soort reclame nodig om van spijs te veranderen. De mondelinge reclame is daarbij zeer belangrijk. En dat begint nu toch in ons voordeel te spelen. Kijk, je moet de kaap van 500.000 passeren, anders lijkt het wel alsof je niet bestaat. VTM haalt met Familie nog altijd heel hoge pieken. Ik zal dat zeker niet ontkennen. Maar we stellen toch vast dat ons marktaandeel sinds september aanzienlijk gestegen is. In volle prime time halen we nu toch een marktaandeel van ruim 25 procent. Er is een mooie TV 1-trein ontstaan met het journaal, Man bijt hond en Thuis."

De attente kijker zal reeds gemerkt hebben dat het uitzenduur van Thuis een beetje naar achteren geschoven is. Dat heeft o.a. te maken met het feit dat ook het steeds succesvollere magazine Man bijt hond langer is geworden. En dat is blijkbaar de concurrentie niet ontgaan, want Familie probeert die evolutie te volgen. "Ik denk dat het VTM-nieuws binnenkort drie kwartier tot een uur zal moeten duren," lacht Luc Roggen. Thuis wordt nog altijd voor de helft overlapt door Familie. Zodra de VTM-soap is afgelopen, blijkt een aantal mensen naar de TV 1-serie over te stappen.

Het toenemend succes van Thuis is volgens Luc Roggen in niet geringe mate te danken aan het feit dat er maximaal wordt gewerkt met beroepsacteurs. En als dat niet gebeurt, dan is dat enkel en alleen wegens de leeftijd. "Iemand van achttien jaar kan nog geen beroepsacteur zijn," stelt Roggen. Bovendien vindt hij dat ook de verhalen stelselmatig beter geworden zijn."Uiteindelijk is het Vlaamse publiek toch altijd verweven geweest met Made in Vlaanderen en andere langlopende series. Het succes van bijvoorbeeld De heren van Zichem is toch te danken aan het goede verhaal en de personages die heel herkenbaar en heel stevig op hun poten stonden. En dat hebben we in dit huis altijd verdedigd. En die politiek begint nu ook bij Thuis zijn vruchten af te werpen."

Ook Luc Roggen heeft vroeger meegewerkt aan zogenaamde 'betere' fictieprogramma's. Nu moet hij toegeven dat een soap als Thuis een zeer moeilijk genre is. "Het is een groot monster dat continu achter je aanholt en je steeds dreigt te verslinden. "Om er dan toch nog de geest van kwaliteit in te houden, dat maakt het extra moeilijk. De TV 1-programma's worden echter vooral gemaakt door mensen die een TV 2-ziel hebben en dus kwaliteitbewust zijn."

Het team pretendeert kwaliteit hoog in het vaandel te voeren, maar uiteindelijk wordt er toch tegen een hels tempo gewerkt. Zijn die twee wel met mekaar te verzoenen? Roggen meent van wel. "Als we daarin slagen, dan heeft dat ondermeer te maken met het feit dat we werken met een regisseur die zowel de beeld- als de acteursregie doet. Wanneer je dat overlaat aan twee mensen, dan hebben die ieder hun eigen tijd nodig. Bovendien zijn de BRTN-mensen bijzonder professioneel. En ook het feit dat we met beroepsacteurs werken, speelt mee. Dat alles versnelt het mechanisme. Maar dit belet niet dat we het onszelf niet gemakkelijk maken. We zijn zelfs heel kritisch en we sparen mekaar niet."

Hoe dan ook, om van september tot einde april vijf keer per week Thuis uit te zenden, moeten er per seizoen zo'n 180 afleveringen gemaakt worden. De productie start medio april. En dat maakt dat je in september met een grote voorsprong kan starten. Maar vorig jaar was die op het einde van de rit geslonken tot hoop en al drie dagen voor de uitzending. En dat is uiteraard een zeer gevaarlijke situatie. "In die fase moet je van alle onheil gespaard blijven," geeft Luc Roggen toe. Zoals bekend werd 'Florke', Ann Petersen, enkele weken geleden in het ziekenhuis opgenomen nadat zij ernstige hartklachten kreeg tijdens de Kertsshow van Samson & Gert. Dat had de opnamen van Thuis compleet in de war kunnen sturen. Maar gelukkig is Ann Petersen al weer helemaal de 'ouwe' en staat zij vanaf woensdag opnieuw op de set.

Een andere voortdurende bron van zorg van de Thuis-ploeg is een zo verscheiden mogelijk publiek aan te spreken. Zo wordt sinds kort ook een aantal jongere personages opgevoerd zoals de kinderen van agent Fernand. Tot dan bleef zijn rol eerder beperkt. Hij is een volwaardig personage geworden : de alleenstaande vader die het niet onder de markt heeft met de opvoeding van zijn drie kinderen.

Eerder werd ook reeds de operatie 'versterk de ouderen' doorgevoerd. Dat gebeurde onder andere met de introductie van Rogeeke, een personage dat goed blijkt te werken. (LB)

THUIS TV 1 19.55

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234