Zondag 05/02/2023

Update

Vlaanderen moet Oosterweel wellicht opnemen in begroting

null Beeld BELGA
Beeld BELGA

Vlaanderen zal de bouw van de Oosterweelverbinding wellicht moeten opnemen in de begroting. Dat is het gevolg van nieuwe Europese regels die Eurostat vandaag uiteenzette aan de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM). Het gaat om een zware molensteen om de nek van het project, maar de Vlaamse regering wil hoe dan ook doorzetten. "Het probleem van de files rond Antwerpen móét worden aangepakt, dat staat duidelijk in het regeerakkoord", is te horen bij minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

De Vlaamse regering heeft er steeds naar gestreefd de kostprijs van de Oosterweelverbinding, geschat op 3,25 miljard euro, uit de begroting te houden. Daarom wil Vlaanderen het project onderbrengen bij de NV Tunnel Liefkenshoek, die de gelijknamige tunnel runt en inkomsten uit de tolgelden haalt. Volgens nieuwe Europese regels moet een dochterbedrijf dat slechts één activiteit heeft echter in de begroting worden opgenomen.

"De NV houdt zich momenteel enkel bezig met de Liefkenshoektunnel", licht BAM-voorzitter Rudi Thomaes toe. "Het Instituut voor de Nationale Rekeningen zal dus wellicht niet anders kunnen dan de NV onder de Vlaamse overheid te klasseren. Europa verwacht die informatie voor het einde van de maand september."

Problemen
Als de Oosterweelverbinding in de begroting wordt ingeschreven, komt Vlaanderen in de problemen omwille van de strenge Europese begrotingsregels. Die eisen immers dat er tegenover uitgaven ook inkomsten staan.

"De vraag is nog maar of deze regels zullen worden bevestigd door de nieuwe Europese Commissie", is te horen bij het kabinet van de mobiliteitsminister. "Als alle projecten van deze omvang in een begroting moeten worden ondergebracht, zal er lang nagedacht worden voor iemand nog iets opstart."

"We gaan nu een nieuwe werkgroep oprichten met de Vlaamse regering om te zien hoe het verder moet", besluit Thomaes. De strengere Europese regels brachten eerder ook al de publiek-private samenwerkingen (PPS) in de scholenbouw in de problemen.

Groen: "Begrotingen in evenwicht schijn"
Dat Vlaanderen wellicht de bouw van de Oosterweelverbinding zal moeten opnemen in de begroting, toont voor Groen aan dat de begrotingen in evenwicht van de vorige regeringen een "leugen" waren, aldus Vlaams fractieleider Björn Rzoska. Hij roept op om het dossier eindelijk op een andere manier aan te pakken.

"Een zware erfenis van de regeringen Peeters 1 en 2 van CD&V, N-VA en sp.a: hun zogezegde begrotingen in evenwicht waren slechts schijn", reageert Rzoska. Volgens hem kan de nieuwe regering Bourgeois "niet doen alsof er niets gebeurd is". "Dit kan je vergelijken met een gezin waar plots een factuur van duizenden euro binnenvalt. Dan moet men fundamentele keuzes maken."

Rzoska spreekt bovendien van een "gamechanger" omdat het niet mogelijk is de kost op te nemen in de Vlaamse regering, klinkt het. "Dit is dan ook hét moment om dit dossier eindelijk op een andere manier aan te pakken en te starten met betaalbare en slimme andere manieren om de files aan te pakken."

undefined

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234