Donderdag 04/03/2021

Vlaanderen is het nieuwe Scandinavië

PRIJSBEEST. Voor wie er nog mocht aan twijfelen: Vlaanderen is hot. Toch wat televisie betreft. De Emmy voor Wat als? zet Vlaanderen nog nadrukkelijker op de kaart bij tv-bonzen overal ter wereld. 'Vroeger waren we een regio als alle andere. Nu komen ze hier the next big thing zoeken.'

The Killing, The Bridge, Borgen, The Legacy... de voorbije jaren veroverde de ene Scandinavische successerie na de andere de wereld. Maar de televisiemakers uit Noord-Europa krijgen concurrentie. Want ook Vlaanderen kan op tv-vlak een steeds indrukwekkender palmares voorleggen.

De crimireeks Salamander gooide hoge ogen op BBC Four en krijgt op die zender navolging van de VTM-serie Cordon. In LA wordt hard gewerkt aan een remake van Clan en vorige week nog mocht Luk Wyns aankondigen dat ook zijn Crimi Clowns binnenkort zo'n Amerikaanse make-over krijgen. Vermist is ondertussen aan meer dan negentig landen verkocht, Beste vrienden is een kijkcijferkanon in Scandinavië en dan is er nog de comedy van productiehuis Shelter natuurlijk. De rebellerende oudjes van Benidorm Bastards wonnen drie jaar geleden een Emmy, een van de belangrijkste televisieprijzen ter wereld, en veroverden sindsdien stormenderhand de wereld.

Oscarnominaties

En sinds maandagnacht staat een studietrip richting Vlaanderen nog wat hoger op de prioriteitenlijst van heel wat televisiemakers. Shelter mocht immers opnieuw voor een Emmy het podium op, deze keer met de sketchshow Wat als? als prijsbeest van dienst.

Het internationale succes van Vlaamse programma's doet in de rest van de wereld meer wenkbrauwen fronsen dan in eigen land. "Wat nu gebeurt, voorspellen we al langer", zegt Peter Bouckaert, hoofd fictie bij productiehuis Eyeworks, dat onder andere Vermist en Cordon produceert. "Er worden hier al tien jaar goede dingen gemaakt, maar dat is geen garantie dat die ook opgepikt worden. De omstandigheden moeten ook wat meezitten."

En dat is nu duidelijk het geval. "Er vallen een aantal dingen samen", vertelt Eric Wirix, die met zijn productiehuis Skyline voor het succes van Salamander tekende. "Met Rundskop en The Broken Circle Breakdown hebben we op korte termijn twee Oscarnominaties binnengehaald. En ook Michael Roskam en Erik Van Looy hebben zich in Hollywood in de kijker gewerkt. Salamander heeft het in Groot-Brittannië heel goed gedaan en met Jakob Verbruggen hebben we ook een regisseur die daar naam aan het maken is. En dan is er nog het succesverhaal van Shelter natuurlijk. Als je dat allemaal optelt, is het niet abnormaal dat wat hier gebeurt plots aandachtiger bekeken wordt."

Bouckaert vergelijkt de huidige hausse graag met het Scandi-

navische verhaal. "Daar is het ook begonnen met één serie. Die slaat aan en plots is er ook aandacht voor wat je als regio verder nog in de aanbieding hebt. Dat is precies wat nu in Vlaanderen aan de gang is."

Sue Green, die de programma's van productiehuizen Woestijnvis, deMENSEN en De Filistijnen internationaal probeert te slijten, kan ervan meespreken. "Vroeger was Vlaanderen een regio als alle andere, nu komen ze van over de hele wereld hier the next big thing zoeken. Op de internationale televisiebeurs, een paar weken geleden in Cannes, had ik amper tijd om een koffie te drinken. Iedereen wou zien wat we in de aanbieding hadden."

Ook Wirix merkt de gevolgen van de Vlaamse hype. "Er is heel veel interesse. In alles wat we doen. We zijn momenteel bezig aan Professor T, een fictiereeks over een professor criminologie die de politie helpt met een verkrachtingszaak. Hoewel die reeks nog lang niet af is, krijgen we nu al telefoontjes uit het buitenland."

De huidige hausse toeschrijven aan een toevallige samenloop van omstandigheden zou wat te makkelijk zijn. Sue Green: "Er worden in Vlaanderen gewoon heel veel originele dingen gemaakt. Dat zie je trouwens wel vaker in kleine landen. Het aanbod van buitenlandse programma's is er meestal heel groot. Wie als lokale producent een plaatsje in het zendschema wil, moet wel met iets komen wat er uitspringt."

Risico nemen

Het kleinere territorium zorgt er volgens Ricus Jansegers, programmadirecteur bij VTM, 2BE en Vitaya, ook voor dat televisiemakers meer risico durven nemen. "Omdat er minder geld mee gemoeid is. In een groot televisieland als Duitsland bijvoorbeeld liggen de budgetten een stuk hoger. Dan is de neiging om in te zetten op programmaformats die in het verleden hun waarde al hebben bewezen veel groter."

Regisseur Hans Herbots ziet ook de manier van werken als een verklaring voor het Vlaamse succes. "De manier waarop wij werken leunt heel erg aan bij hoe ze het in de VS en Groot-Brittannië doen. Sinds een aantal jaar zetten we heel erg in op het scenario. We werken met writing rooms waar ook de regisseur van bij het begin bij betrokken is. En de meeste fictiereeksen hebben, net als in de Angelsaksische landen, meestal ook één iemand die het hele verhaal van begin tot einde begeleidt. In landen als Duitsland en Frankrijk worden alle fases in het productieproces veel strikter gescheiden. De regisseur gaat zich bijvoorbeeld pas met een scenario bemoeien wanneer dat af is. Die vaste rolverdeling komt de kwaliteit niet altijd ten goede."

Een hype creëren is één ding, er zo lang mogelijk je voordeel mee doen een ander. Herbots: "De blik van de wereld is op ons gericht. Het komt er nu vooral op aan goede dingen te blijven maken." Bouckaert: "Die continuïteit is heel belangrijk. We hebben tien jaar gewerkt om dit te bereiken. De machine mag nu niet stilvallen."

Een reëel gevaar, want net nu de internationale doorbraak een feit is, gaan de Vlaamse zenders op de rem staan. Een besparingsronde die voorlopig niet gecompenseerd wordt door de inkomsten uit de internationale verkoop van Vlaamse programma's. Wirix: "Rijk word je daar niet van. Daar moeten we niet flauw over doen. Natuurlijk is het leuk als je een reeks als Salamander aan de BBC kunt verkopen. Maar de opbrengst daarvan is nog geen tiende van wat er nodig is om een tweede seizoen te maken."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234