Vrijdag 26/02/2021

Vlaanderen geeft verstek voor tv-beurs in Cannes

De Vlaamse productiehuizen zullen volgende week geen eigen stand hebben op MIPtv, de televisiebeurs in Cannes. Flanders Image haakt om budgettaire redenen af, tot groot ongenoegen van de tv-makers. Franstalig België biedt hen nu onderdak.

Twee keer per jaar zakt het gros van de programmamakers en tv-bazen naar Cannes af voor de MIP-beurs, het televisiefestival waar nieuwe tv-programma's voorgesteld en verkocht worden. De grote productiehuizen, distributeurs en vele landen hebben er een eigen stand om hun formats en fictieseries te presenteren aan geïnteresseerde kopers. Alleen zullen de Vlaamse tv-makers in april en oktober geen eigen stand meer hebben. Merkwaardig, want net een jaar geleden was minister van Media Ingrid Lieten (sp.a) nog naar Cannes afgezakt om de Vlaamse tv-makers te steunen. Op haar aandringen had Flanders Image, de promotiecel van het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF), in 2012 voor het eerst weer een stand in het Palais des Festivals in Cannes. Maar dat blijkt dus van korte duur te zijn.

Een noodgedwongen keuze, zegt Christian De Schutter van het VAF. "We hebben met het Mediafonds (dat financiële steun biedt bij het maken van tv-series, JDB) een keuze moeten maken: een extra medewerker aanwerven of een stand in Cannes betalen. Omdat het Mediafonds nu op volle kruissnelheid zit en er extra deadlines zijn, hebben we voor de medewerker gekozen. Daardoor bleef er onvoldoende geld over om in Cannes een stand te betalen." Aanwezig zijn op de tv-beurs vergt een budget van 100.000 à 120.000 euro.

Door die keuze moest bijvoorbeeld The New Flemish Primitives, dat de formats van Woestijnvis, deMENSEN, De Filistijnen, Hotel Hungaria, SBS en de VRT verdeelt, onderdak krijgen op de stand van Wallonie Bruxelles Images, de Franstalige tegenhanger van het VAF. Twee jaar geleden was dat ook zo. "Ze moeten dat niet doen, maar ik ben wel blij dat ik bij hen mag zitten", zegt Sue Green van The New Flemish Primitives. "We vinden dat heel erg spijtig", reageert Ellen Onkelinx, de directrice van Vlaamse Onafhankelijke Televisie Producenten (VOTP), de belangenvereniging van de productiehuizen. Net als Eric Wirix van Skyline Entertainment (Salamander, Aspe), die zegt: "Die keuze maakt het voor veel productiehuizen niet makkelijker. Niet iedereen heeft het geluk zoals wij opgepikt te worden door een grote distributeur."

Volgens Wirix is de beurs nochtans een ideale manier om opgepikt te worden. "Al moet je er wel rekening mee houden dat je er iets meer in de massa zit dan op een filmbeurs. Die zijn kleiner, waardoor je aanwezigheid meteen opvalt. Op een grote beurs als MIPtv is je impact als Vlaanderen veel kleiner. Ik vermoed dat men daarom liever film dan televisie promoot." Ten onrechte, meent Onkelinx. "Vlaanderen is supergoed in het ontwikkelen van creatieve en innovatieve tv-formats, alleen wordt daar nog te vaak de neus voor opgehaald. Maar waarom zouden die niet evenwaardig zijn? Deze formats hebben vaak een belangrijke maatschappelijke relevantie, ze dragen een duidelijke Vlaamse creatieve stempel en hun export versterkt de Vlaamse culturele identiteit in het buitenland. Bovendien mag men niet vergeten dat de MIP-beurzen ook voor de verkoop van Vlaamse fictie-, animatie- en documentaire series belangrijk zijn."

Netwerkevent

Na de aanwezigheid vorig jaar rees de vraag of je als Flanders Image nog wel moet betalen voor een stand op de televisiebeurs. Vele formats worden al op voorhand verkocht en via het internet wordt er constant informatie uitgewisseld. Cannes is daarom vooral een netwerkevent geworden. Bovendien was er niet altijd veel volk op de Vlaamse stand. Christian De Schutter geeft toe ook te twijfelen. "Maar sommigen zeggen dat de persoonlijke contacten die je daar legt toch helpen bij de verkoop. Zeker voor de kleinere huizen blijft het een unieke kans om in korte tijd veel mensen te ontmoeten." "Het gaat inderdaad niet alleen om verkopen", meent Ellen Onkelinx. "Dit is ook promotie: mensen warm maken voor de Vlaamse identiteit en de eigen stempel in audiovisuele producties."

Veel onvrede bij de tv-makers dus, maar De Schutter hoopt dat de Vlaamse televisiemakers volgend jaar weer vertegenwoordigd zullen zijn. "We hebben al samengezeten met Flanders Investment & Trade, The New Flemish Primitives en de Vlaamse Onafhankelijke Televisie Producenten. We kijken hoe we het goedkoper kunnen doen en hoe we het budget samen kunnen betalen."

Meer over

Nu belangrijker dan ooit: steun kwaliteitsjournalistiek.

Neem een abonnement op De Morgen


Op alle artikelen, foto's en video's op demorgen.be rust auteursrecht. Deeplinken kan, maar dan zonder dat onze content in een nieuw frame op uw website verschijnt. Graag enkel de titel van onze website en de titel van het artikel vermelden in de link. Indien u teksten, foto's of video's op een andere manier wenst over te nemen, mail dan naar info@demorgen.be.
DPG Media nv – Mediaplein 1, 2018 Antwerpen – RPR Antwerpen nr. 0432.306.234